Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Orava pitäköön nahkansa

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Asiantuntija otti yhteyttä sähköpostitse. Hän halusi ostaa koulutuksen.

Vastaan kyselyihin aina samalla tavalla. Alkukohteliaisuuksien jälkeen kerron heti hintani ja kysyn, kestääkö ostajan budjetti sen.

Osa toteaa, ettei massia löydy – ja alkaa saman tien keskustella vaihtokaupoista. Voisiko tilaaja tehdä sitä ja tätä vastalahjaksi Edisteelle?

Vastaukseni on poikkeuksetta kielteinen. Syy on ilmeinen.

Ensinnäkin raha on keksitty juuri vaihdon välineeksi. Kun hyperinflaatio ei vaivaa, en keksi mitään syytä, miksemme laskuttaisi toisiamme ristiin.

Me Edisteeltä lähetämme laskun koulutuksestamme. Kyselijä veloittakoon meitä palvelustaan hinnastonsa mukaisesti.

Järjestelystä on etua. Ensinnäkin kummankin firman kirjanpito kertoo totuuden toiminnan laajuudesta.

Sitä paitsi monet tavoittelevat mahdollisimman suurta liikevaihtoa. Se on monien mielestä yksi tärkeä liiketoiminnan arvostuksen mittari.

Arvonlisäveron ei pitäisi menoa haitata millään tavalla. Jos palvelumme maksavat yhtä paljon, niiden verot kumoavat toisensa. Ediste saa vähentää ostojensa alvit myyntiensä alveista. Sama pätee kauppakumppaniin.

Mitään verotettavaa voittoa ei synny kummallekaan. Vaihtokaupalle ei siis löydy mitään järjellistä syytä edes siksi, että joku haluaisi epäisänmaallisesti kiertää yhteisöveroja.

Käytännössä ainoaksi ”ylimääräiseksi” kustannukseksi muodostuu muutama tilitoimiston laskuttama euro vienneistä kirjanpitoon.

Tästä pääsemme seuraavaan kysymykseen: miksi ylipäätään haluaisin jotain vaihtokauppana, jos en ole valmis maksamaan siitä rahaa?

Tietenkin ostaja toivoo, että hyvittäisin oravannahasta enemmän kuin sen todellisen arvon.

Parhaassa tapauksessa lennän vipuun ja suostun. Mutta totta puhuen suurin osa epämääräisiä ehdottelevista ei ajattele näin laskelmoivasti.

Sen sijaan vaihtokauppias ei halua kohdata todellisuutta. On mukavampi pitää pää pensaassa kuin hinnoitella oma palvelu.

Kun persaukinen ostaja alkaa puhua orvannahoista, hän aikoo pettää joko sinua tai itseään.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

2 kommenttia

  1. Niin se vain on, että pääomat eivät kasva, jos tekee bisnestä persaukisten kanssa.

  2. Loistavaa tekstiä!
    Omalla kohdallani useimmiten nämä vaihtokauppoja ehdottavat edustavat vielä aloja, joiden tuotteilla en yksinkertaisesti itse tee yhtään mitään.
    Mitäpä tekisin autonrenkailla, kun en omista edes autoa, ajokortista puhumattakaan. Tai vauvanvaatteilla/-tarvikkeilla kun omat lapseni ovat jo teini-iässä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Sairaanhoitajan pieni palkka ei johdu arvostuksen puutteesta tai ilkeästä työnantajasta.
Jari Parantainen

Sairaanhoitajan palkka on hänen oma päätöksensä

Sairaanhoitajan palkka ei ole huono siksi, että hänen ammattinsa kärsisi arvostuksen puutteesta. Työnantajan tehtäviin taas ei kuulu huolehtia hoitajien sosiaaliturvasta. Sen sijaan sairaanhoitajan palkka on seurausta hänen omista päätöksistään, kuten jokaisen asiantuntijan liksa.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action