Nelonen alkoi esittää Leijonan luola -sarjan toista kotimaista tuotantokautta hiljattain. Yrittäjät käyvät kyselemässä sijoitusta viideltä bisnesenkeliltä.

Olen seurannut myös ohjelman kanadalaista versiota (Dragon’s Den). Vieraiden joukossa on jo pariin otteeseen esiintynyt keksijän tai insinöörin arkkityyppi, jollaisia en uskonut enää olevan olemassakaan.

Hyvä esimerkki oli sarjan 1. tuotantokauden 7. jaksossa esiintynyt Eric Hansen Edmontonista. Hän haki puolta miljonaa taalaa, jolla sijoittajat olisivat saaneet 15 prosenttia yrityksestä.

Hansenin tuote oli kuntoiluväline nimeltään Fast Trainer. Kehonsa etuosasta hyvin kehittyneet mallitytöt esittelivät laitetta.

Hansen oli  jo aikaisemmin kerännyt 1,3 miljoonaa taalaa. Niistä 600 000 oli tullut perustajilta ja 700 000 sijoittajilta, ystäviltä ja sukulaisilta. Firmalla ei ollut yhtään kokopäiväistä työntekijää.

Lohikäärmeet yrittivät tentata, mihin Hansen on polttanut rahat. Kävi ilmi, että 150 000 oli mennyt mainosfilmin esituotantoon. Mutta se ei ollut vielä valmis. Tarvittaisiin vielä 150 tonnia lisää.

Raadin jäsenet olivat äimänä: 300 000 taalan mainos! Siihen yrittäjämme tokaisi legendaarisen kommentin:

“Tämä on ollut oppimisprosessi.”

Robert Herjavec on kauhuissaan:

“Sinä olet minusta pelottava. Entä jos annan sinulle puoli miljonaa ja pian sanot, että Robert, rahat menivät, mutta kuule, me opimme jotain.”

Yrittäjä oli siis törsännyt ainakin miljoonan. Mutta hänellä ei ollut tuossa vaiheessa vielä mitään havaintoa, ostaisiko joku hänen tuotteensa.

Kevin O’Leary yritti selvittää, miten kuntoväline poikkesi sadoista muista kuntoilijan kiduttimista. Hansenin vastaus oli kuin suoraan suomalaisen insinöörin suusta:

“Minusta ero on valtava. Muilla laitteilla ei voi treenata koko vartaloa.”

O’Leary tuskastui:

“Älä viitsi! Televisiosta tulvii mainoksia, joissa pompitaan kuminauhojen kanssa.”

Episodi oli erityisen kiehtovaa katsottavaa siksi, että yrittäjän sekoilu oli niin tuttua.

Olen itsekin hakenut pääomasijoittajilta rahaa tuotteelle, joka ei erottunut kilpailijoista. Lisäksi olen selittänyt tappioitani monta kertaa niin, että joskus ne oppirahat on maksettava.

Kehitä tuote vasta, kun joku on ensin ostanut myyntipuheesi.