Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tuotepäällikkö, tuo punainen eminenssi

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Pääsin it-tukkurille töihin 1990-luvun alussa. Tittelikseni tuli tuotepäällikkö. Sain vastuulleni verkkotuotteet, joiden myynti kasvoi vauhdikkaasti.

Tuskin olin saanut tunnussanan tietokoneeseeni, kun tehtävän luonne alkoi valjeta. Tuotepäällikön arki oli yhtä sillisalaattia ja kaaosta.

Mitä varten yritys on ylipäätään olemassa? Jos jätetään filosofiset pohdinnat, se on koneisto, jonka tehtävä on myydä tuotetta. Asiakkaat eivät lähetä rahaa firman tilille hyvää hyvyyttään.

Tuotepäällikkö puolestaan on vastuussa tuotteen menestyksestä. Toisin sanottuna hän on vastuussa koko yrityksen elämän tarkoituksesta.

Jotta asia olisi mahdollisimman mutkikas, tuotepäällikön asema on epämääräinen. Hänen työnsä putoaa jonnekin tuotekehityksen, myynnin ja markkinoinnin välimaastoon.

Sekään ei ole ilmeistä, kenen pitäisi olla tuotepäällikön esimies. Pienessä putiikissa hän saattaa olla suoraan toimitusjohtajan alainen.

Tuotepäällikön toimenkuva kuulostaa periaatteessa aivan järkevältä. Hänen tulisi huhkia tiedustelijana ja välittäjänä asiakkaiden ja tuotekehityksen välimaastossa.

Tuotepäällikkö kerää tietoa asiakkaiden tarpeista tuotekehittäjille. Toisaalta hän tuotteistaa kehitysosaston rustaamista raakileista jotain järjellistä myytävää.

Käytännössä tuotepäällikön tehtävälista räjähtää kuin laittomaksi kaatopaikaksi saman tien. Ohikulkijat pudottelevat sinne isoja ja pieniä töitä, jotka eivät tunnu kuuluvan selkeästi kenellekään muulle:

  • Selvitä, mitä asiakkaiden asiakkaat aikovat.
  • Kartoita kilpailutilanne.
  • Rekrytoi jälleenmyyjiä.
  • Osallistu myyntikäynneille.
  • Toimita ennuste budjettia varten.
  • Seuraa EU-direktiivejä.
  • Oikolue käyttöohjeet.
  • Tilaa markkinointiosastolta kampanja.
  • Ratkaise tekninen ongelma.
  • Auta myyjiä kirjoittamaan tarjouksia.
  • Testaa tuotteen prototyyppiä.
  • Pidä esitys seminaarissa.
  • Värvää uusia päämiehiä tai alihankkijoita.
  • Myy asiakastarpeita tuotekehittäjille.
  • Kouluta myyjille tuotteen sovelluksia.
  • Päivystä messuosastolla.
  • Opiskele seuraavan sukupolven tekniikkaa.
  • Asemoi tuote niin, että se erottuu kilpailijoista.
  • Korjaa mainostoimiston virheitä.

Eikä tässä vielä kaikki! Tuotepäällikön arkeen vaikuttaa vielä sellainen pieni yksityiskohta, että hän on harvoin kenenkään suora esimies. Toisin sanottuna hän ei voi edes haaveilla käskevänsä ketään.

Ainoa mahdollisuus on siis lobata ja vokotella, myydä näkökulmia, jankuttaa hyötyjä ja paketoida ideoita päivästä toiseen.

Propaganda-ammattilaisemme vaanii kulisseissa. Hän pyrkii vaikuttamaan lukemattomiin muihin ihmisiin. Hänestä kehittyy nopeasti nopeasti sisäisen markkinoinnin kehäkettu. Mutta kenenkään ei ole pakko uskoa häntä.

Tuotepäällikköä voisikin kutsua harmaaksi eminenssiksi. Usein hän on vain niin stressaantunut, että kuvaavampi väri olisi punainen.

Mistään oppilaitoksesta ei valmistu tuotepäälliköitä. Se on sattumavirka, mutta silti yksi maailman vaikeimmista.

5 vastausta

  1. Olen myös pohtinut tuotepäällikön hommia (tainnut hakeakin, en enää muista). Tuotepäällikkö on jokapaikan höylä, jos katsotaan tuota tehtävälistaasi niin voisivat olla hyvin myynti,- tuotekehitys tai tuotanto-osastojen hommia. Tuo osastojen välissä/rajapinnoissa toimiminen on haastavaa, mikäli noita tehtäviä ei ole mietitty.

    Helposti hommasta tulee sillisalaattia ja tuotepäällikkö voidaan mieltää turhana eikä tiedetä kenelle tuotepäällikön pitäisi raportoida ja mitä.. Ehkä syy löytyy perinteisestä organisaatio – ja osastoajattelusta. Jos ajatellaan yritystä ”putkena” tai virtana asiakkaalta asiakkaalle, niin tuotepäällikön hommat ovatkin elintärkeitä. Jossain olen törmännyt tuotepäällikön toimenkuvan määritelmään, se on vaatimusten hallintaa.

  2. Pätee kyllä aika moneen duuniin nykypäivänä muutenkin. Nykymaailmassa on hyvä harvempia toimia, jotka istuvat johonkin tiettyyn määritelmään hyvin. Itse asiassa jos duunini olisi tuollaista, huolestuisin, koska hyvin määritellyt työt ovat sellaisia jotka luultavasti kilpaillaan ja automatisoidaan helposti.

    1. Kiitos Jeremias, erittäin hyvä pointti! Tähän taitaa päteä sama kuin firman strategiaan: vaikea on oikea!

      Helpot hommat tosiaan joko automatisoidaan tai siirretään halpamaihin. Jäljelle jää vain vaikeita töitä. Siitä pitäisi olla kiitollinen, että sellaisia tehtäviä sentään vielä on.

      1. En koe, että määritellyt vastuut ja rajapinnat tekisivät hommasta automaattisesti jotenkin helppoa ja ”turhaa”. Melestäni ei ole kovin järkevää yrityksen kannalta, jos jonkun (joidenkin) työtehtävät olisivat tomiminen toisten tehtävien ”kaatopaikkoina” ja juokseminen tulipalojen perässä, Tulee olo, ettei muidenkaan hommat ole hallussa. Olen ainakin tähän astii pitänyt sitä sähläilynä, joka ei tuota parasta tulosta.

        En tiedä oliko ihan tästä kyse, mutta here’s my 2 cents.

  3. Tämä on hassu juttu siinä mielessä, että koulutuksessa kuitenkin ohjataan ihmisiä opiskelemaan vähemmän poikkitieteellisesti. Eli koulutuksessa opastetaan esim. tekniikan alan oppilaitoksissa kuten TTY:llä

    Esimerkiksi siellä ei ole tekn. kandin papereita suoritettaessa mitään muuta pakollista titen ulkopuolista ainetta kuin matikat, fysiikat, kemiat ja ruotsi. Tutkintoa saa kyllä täyttää millä tahansa yliopistotasoisilla opinnoilla. Mutta kukaan ei vaadi, että siellä olisi viestintää, taloutta, psykologiaa tms.

    Eli tyypillinen hiukan teknisempi tekn. kandi saattaa siirtyä työelämään pelkillä tekniikan opinnoilla. Ja ei ole kovinkaan ihmeellistä, että sitten mennään joka paikkaan tekniikka edellä.

    Kuten Jeremias sanoi, niin enään ei ole vain yhden lajin töitä vaan monipuolisuutta tarvitaan. Eli olisi kiva kun tuota monipuolisuutta korostettaisiin jopa koulutuspolitiikassa.

    Kuhan sanoin, Kari…

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.