Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Kuria myytävänä, osa 1

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Hiljattain päättyi taas yksi Noste-suolakaivos. Tuotteistusprojektiin osallistui reilut puoli tusinaa myynnin ja markkinoinnin ammattilaista.

Pyysin palautetta. Ryhmä tuntui ihmettelevän, etten sitten jaksanut rähjätä katselmuksissamme juuri lainkaan.

Tämä voi tulla demareille ja kukkahattutädeille järkytyksenä, mutta kommentti ei ollut kehu. Konkarit olisivat toivoneet tiukempaa otetta.

Hämilläni yritin selitellä pehmoiluani. Pilottiin oli koottu poikkeuksellisen motivoitunutta ja välkkyä porukkaa. Hanke eteni koko ajan ripeämmin kuin uskalsin toivoa. En nähnyt syytä kovistella ketään missään vaiheessa.

Toisaalta kuulen vuodesta toiseen, miten suolakaivoksissani raatavat mainarit valittavat omien asiakkaidensa kurittomuutta.

Kunnon tuotteistajan tapaan yritän aina ehdottaa, että suunnittelisimme palvelulle mahdollisimman täsmällisen formaatin. Kokemuksesta tiedän, että sellaisesta seuraa pelkkää hyvää.

Tuloksena on kapina joka kerta. Säntillinen koreografia ei kuulemma toimisi, etenkin jos palvelua on tarkoitus myydä johtajille tai asiantuntijoille.

Kiireiset asiakkaat eivät muka taivu minkäänlaisiin määräaikoihin, vastuista tai tehtävistä puhumattakaan.

Kyselen usein, mihin moinen käsitys perustuu. Vastauksesi saan epämääräisiä jupinoita, että ”on kokeiltu, ei toimi”.

Hassuinta väitteissä on se, että niitä laukovat juuri ne samat ammattilaiset, jotka ovat ostaneet minut orjapiiskurikseen. He itse suorastaan kerjäävät kuria ja järjestystä.

Edes tuotteistettujen palvelujen myyjä ei tiedä, miten ohjata asiakkaansa odotuksia. Hän olettaa ilman muuta, ettei ostajalta saa edellyttää yhtään mitään.

Olin joitain vuosia sitten lankeamaisillani samaan harhaan. Asiakas toisensa jälkeen saapui tyhjin käsin ainakin yhteen Noste-suolakaivoksen kuudesta katselmuksesta.

Siinä sitä ihmeteltiin oikein porukalla, miten käyttäisimme parituntisen jotenkin järkevästi. Sovitut hommat olivat jääneet kiireen jalkoihin.

Päätin lisätä joustoa suolakaivoksen ohjelmaan. Ymppäsin mukaan yhden katselmuksen lisää. Entisen kuuden sijaan varasimme niitä kalenterihimme seitsemän.

Kerroin jo myyntivaiheessa, että yksi noista seitsemästä sessiosta jätettäisiin väliin joka tapauksessa. Tilaaja saisi itse päättää projektin aikana, minkä istunnon yli hyppäisimme.

Olisihan se pitänyt arvata, ettei hempeilyni toiminut. Heti ensimmäinen uuden version ostaja moitti järjestelyä jälkikäteen.

Hänen mielestään systeemi oli plösö, koska projektiryhmä tietenkin käytti tilaisuutensa laiskotteluun saman tien. Asiakkaan mielestä pakko olisi ollut paras muusa.

Älä leivo palveluusi osia, jotka kannustavat epäonnistumiseen.

PS. Mikään ei ole muuttunut viidessä vuodessa. Lue postaukseni Asiakas kerjää piiskaa vuodelta 2008.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.