Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja

Tarjonta luo kysyntää

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Olen kova poika popsimaan ruusunmarjaviiliä. Hotkin sitä vähintään 500 purkillista vuodessa.

valio-ruusunmarjaviili

Tuotteessa on kuitenkin paha vika. Valio kehuu verkkosivuillaan näin:

”Perinteisen viilin pinnalle syntyy valmistuksen aikana pehmeä samettimainen pinta.”

Olisi siis kiva, jos pikarista tosiaan löytyisi se samettimainen pinta edes joskus. Mutta se on harvinaista.

Purkin kaataa joko hyllyttäjä, kaupan kassa tai se menee kyljelleen muovikassissa. Aina. Sen jälkeen viili on pilalla. Se juoksettuu tai jotain.

Että tällainen ensimmäisen maailman ongelma. Ehkä en ala mussuttaa sushi-lähiravintolani järkyttävistä puutteista tällä kertaa.

Joskus vuosia sitten ehdotin Valiolle, että he kokeilisivat viiliensä pakkaamista sikspäkkeihin. Silloin ne pysyisivät pystyssä luonnostaan. Eivätkä purkit menisi rikki.

Sain ystävällisen vastauksen, ettei ”tukkupakkauksille” ole kysyntää.

Tänään mainitsin asiasta paikallisen Citymarketin kassanhoitajalle. Hän oli valiolaisten kanssa tasan päinvastaista mieltä.

Yksittäispakatut pikarit ovat kuulemma jatkuva riesa. Ne putoilevat, kaatuilevat ja menevät rikki erittäin helposti. Sotku on karmea.

Siksi rahastajat usein tarjoutuvat pakkaamaan purkit erikseen muovipusseihin.

Mutta mistä valiolaiset tietävät, ettei sixpack olisi hirmuinen hitti?

Eivät he luultavasti tiedä sitä yhtään mistään. Miten se olisi muka todistettu, kun moista pakkausta ei kai koskaan ole ollut tarjolla?

Tilanne toistuu asiantuntijayrityksissä jatkuvasti:

Asiantuntija (uhmakkaasti): ”Ei sellaiselle palvelulle ole kysyntää.”

Eräs tärkeilevä tuotteistaja (haukkana): ”Aha. Mistä tiedät?”

Asiantuntija (epävarmasti): ”Ää, öö, ei ole kukaan koskaan sellaista pyytänyt.”

Sama tuotteistaja (näsäviisaasti): ”Miten joku olisi voinut pyytää, jos kukaan ei edes tiedä, että sellainen palvelu olisi mahdollinen?”

Asiantuntija (kädet puuskassa): ”No niin, no joo. Mutta ei kai sellaista kukaan ostaisi kuitenkaan.”

Kuten tunnettua, edes henkilöautolle ei ollut aikanaan ilmiselvää kysyntää – ainakaan Henry Fordin mielestä. Entä moniko osasi toivoa Aipädiä joululahjaksi vielä viisi vuotta sitten?

Maailmaan putkahtelee harva se päivä hittituotteita, joita kukaan ei osannut toivoa etukäteen. Vasta tarjonta luo kysyntää.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

20 kommenttia

  1. Eiköhän tässäkin lähdetä taas siitä, että ”meillä nyt sattuu olemaan tämmöinen tuotantolinja, joka tekee vaan erillispakkauksia”.

    Muilta valmistajilta muista maista on liudoittain four- ja sixpäkkejä.

    Tietysti investointi on investointi, ja voi olla, että ekonomistit ovat laskeneet nykyisen tuotantoteknologian poistojen vaikutuksen tulokseen suuremmaksi kuin kuluttajien tarpeeseen vastaamisen.

    1. Sikäli kuin muistan, Valio selitti nihkeyttään myös niin, etteivät asiakkaat halua ostaa viilejä niin paljon kerralla.

      Se on sikäli hassu vastaus, että usein monipakkaukset lisäävät kokonaismyyntiä.

      Mutta luultavasti olet siinä oikeassa, että todellinen syy on kumpuaa tuotannon järjestelyistä.

  2. Olen niin samaa mieltä kanssasi ja Valio on kyllä nyt väitteissään väärässä, ettei kukaan osta niitä niin isoja määriä! (veikkaan tuota tuotantolinjaselitystä todelliseksi syyksi)

    Minulla jää juurikin tuo ruusunmarjaviili usein ostamatta, koska en jaksa pelata niiden irtopurkkien kanssa. Ostan aina 10kpl kerralla, jos jaksan vaivautua niitä kuljettamaan. Meillä siis syötäisiin niitä paaaaljon enemmän, jos tuo kuljetusongelma olisi ratkaistu. Sama koskee myös joitain muita pikkupurkkeja. Nyt ostamme niitä jugurtteja, joita saa litran purkeissa. Olen usein miettinyt voisiko viiliä pakata mitenkään litran purkkeihin…

    Yhteen aikaan käytin maitohyllystä napattua viilipurkkikennoa, mutta sitten tajusin, että niitä ei ehkä saa ottaa, niin en ilennyt enää käyttää.

    1. No sepä se, että ruokaa tulee syödyksi enemmän, kun sitä on kaapissa tarjolla. Luulisi siis, että Valion(kin) kannattaisi nimenomaan houkutella ostamaan paljon kerralla.

      Olin muuten juuri eilen itsekin pöllimässä niitä kylmähyllyssä käytettäviä kennoja avuksi. Mutta pelkäsin, että asiasta tulisi jotain jupinaa kassalla.

      Raahasin siis kiltisti irtopurkkeja. Vain kaksi kahdeksasta meni pilalle tällä kertaa.

  3. Jonkun on siis alettava valmistaa keskusliikkeille kuljetuskennoja. Tai ne kennot voisi vuokrata, ja myydä niihin vaikka mainoksia. No joo…

    Uskoisin että kyse on siitä, ettei Valion vastuuhenkilö halua alkaa ”säätää” asian kanssa. Siinähän joutuu tekemään kaikenlaista.

  4. Tuo lienee aika selvä asia. Eli asiantuntijathan aina tietävät kaiken paremmin kuin loppukäyttäjät eli jos he päättävät ettei megapakkauksia tarvita, niin silloin ei tehdä.

    Tämähän näkyy kaikessa, jossa asiantuntijat saavat näppinsä peliin eli projektin myöhästyessä aina lisätätään porukkaa, jotta tehokkaiden työntekijöiden aika kuluu opastamisen ja projeksti myöhästyy enemmän. Kaupunki ei osaa koordinoida sähkö-, puhelin- ja vesijohtokorjauksia eli koko ajan revitään katuja auki.

    Eli ikinä ei pysähdytä oikeasti tutkimaan asiaa vaan päätellään itse ja sitten itketään kun joku muu onnistuu asiassa. Eli luova kokeileminen on pannassa, koska joku jo valmiiksi tietää ettei idea toimi. Ei edes hyvä idea 🙂

    Kuhan pohdin, Kari…

    P.S. Ja jos joskus on kokeiltu ja idea olisi onnistunut, niin muisti muuttaa kyllä sen idean epäkelvoksi. Muistia voi niin mukavasti manipuloida.

  5. Ainakin täällä missä asun ( Marbellan seutu ) ei jogurtteja edes oikein taida saadakaan muuten kuin isoissa 6-12 kappaleen pakkauksissa (tai sitten niissä litran purkeissa tai isommissa). Itselle ei edes tule mieleen, että viitsisin jotenkin ostaa niitä yksittäin, kun nuo kerran säilyvätkin ihan pitkään. Isot pakkaukset on vielä helppo pakata kassiin, ja päälle saa lätkittyä muutakin tavaraa ilman että jogurtit litistyvät yhdeksi mössöksi pussin pohjalle.

    Itse mieluiten ostan juuri noita isoja pakkauksia, kun en yhden jogurtin takia jaksa rampata kaupassa joka päivä, tai edes joka toinen.

  6. Tuo sixpäkki tai vaikka 10päkki olisi varmasti menestys. Nimen omaan viilit ja jugurtit ostetaan aina useampi kerralla. Kaupankin kannalta nuo sixpäkit on helppoa tavaraa logistiikan puolesta.
    Kolmen lapsen isänä ostaisin taatusti vaikka 24päkin jos olisi tarjolla ja hinnalla ei ole isoa merkitystä. Yksittäisiä purkkeja en viitsi muutamaa enempää lapata mukaan.

    Olen valmis lyömään vetoa että isompia viili tai jugurttipakkauksia ilmestyy hyllyyn vuoden sisällä.

  7. PP: Ainakin Valion Viilistä saa litran purkeissa. Eli kyllä viilinkin saa laitettua litran purkkiin. Viili tulee paremmin ulos litran purkista, jugurttia jää sinne melkein yhden pikkupurkin verran.

  8. Hei!
    Hienoa huomata, että Valio viilit maistuvat ja keskustelua tuotteiden ympärille syntyy. Vinkkaan tästä asiasta viilien tuotepäällikölle ja tuoretuotteiden pakkauskehityspäällikölle. Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

    Toimme muuten toukokuun alussa markkinoille Valio OLO ruoansulatusviilin. Kannattaa tutustua uutuuksiin: https://www.valio.fi/tuotteet/artikkeli/ennennakematon-ruoansulatusviili-valio-olo-perheeseen/

    Parhain terveisin,
    Pekka
    Valion markkinoinnista

    1. Moi Pekka, kiitos kommentistasi!

      Pyydä niitä pakkauspuolen ammattilaisianne kommentoimaan tänne tilanteen taustoista myös. Varmaan siihen on jokin järkevä syy, ettei monipakkauksia ole vielä näkynyt.

      1. Hei Jari,

        Onneksi viilin heavy usereita vielä löytyy.

        Pakkauskoneet eivät aina ole oikeissa osoitteissa. tarkoitukseen sopiva käärintälinjahan meillä jo on, mutta juuri väärässä tehtaassa, jossa viiliä ei valmisteta. Monipakkauksissa on myös ainainen ongelma: kuluttja toivoisi saavansa suuremman määrän halvemmalla kuin yksittäin, mutta todellisuudessa pakkauskustannukset ovat kalliimpia.

        Six-packit tässä tapauksessa ovat hankalampia kuin esim. suorat 3- tai 4-pack. Tämä johtuu pikareiden kapenemisesta pohjaa kohti.

        Pakkauskehitys tarttuu haasteeseen ja katsoo mahdollisuudet löytääratkaisuja.

        terveisin pak-Kari
        Valion pakkauskehityksestä

        1. Moi Kari, kiitos kommentistasi! On tosi mielenkiintoista kuulla, millaiset asiat taustalla vaikuttavat.

          Uskon hyvin tuon ”tukkupakkausten” epäloogisen hintapaineen.

          Pitäisikö monipakkaus markkinoida lisävarusteena, siis esimerkiksi vaativan asiakkaan deluxe-suojapakkauksena? Sitähän se oikeastikin olisi.

        2. Hintahomma on helppo. Nostakaa yksittäisen purkin hintaa. Jos nostatte hinnan huomenna, ja sixpäkit tulee syksyllä, niin ei synny kohuja jossa tarkkasilmäiset irvailevat hinnoittelupolitiikkaanne.

          1. Monikohan Valion asiakkaista tietää, mikä on viilipurkin ns. oikea hinta? En minä ainakaan. Mutta turha taas kuvitella, että edustaisin enemmistöä välttämättä.

            No, toki hintajousto saattaa toimia päivittäistavarakaupassa tosi rajusti. Pienikin hinnankorotus näkyy kysynnässä heti.

  9. Pakko on pikkusen viistastella. En usko millään, että tarjonta loisi kysyntää. Sen sijaan olen varma siitä, että tarjonta testaa todellisen kysynnän. Myös sen piilevän kysynnän, josta kenelläkään ei olut hajuakaan ennen tarjoamista.

    1. Kiitos Jaakko, tuo on tosi hyvää viisastelua! Ostan ajatuksesi täysin.

      Blogipoliittisten kirjoittamattomien sääntöjen vuoksi en voi kuitenkaan vaihtaa enää juttuni otsikkoa, vaikka mieli tekisi.

  10. Helppo ratkaisu, idean saa varastaa, modifioida ja vetää jopa omiin nimiinsä. Tai voi väittää jo keksineensä idean ja tehneensä sille viimein näppärän laajennuksen.

    Valio tarjoaa jo nyt kermajuuston ostajalle näppärän muovikannen. Juusto pysyy tuoreena ja olen nyt vuosia markkinoinut jääkaapin muille tuotteille Oltermannia tuon kannen avulla.

    Ei tarvitse paketoida ruusunmarjaviilejä 6-packeihin, mutta tarjotkaa ihmisille näppärä ja ankarasti Valiolla brandatty kantopahvi, johon voi valikoida 6kpl omia suosikkijugurtteja ja/tai -viilejä. Näin insinööri saa jugurttinsa ehjänä, epä-insinööri saa pakettiin vaikka mustikkaa ja Valio saa pilkkahinnalla itselleen kävelevän jugurttimainoksen ja tyytyväisen asiakkaan, jonka ruusunmarjaviilissä on samettinen pinta.

  11. Jokohan näitä monipakkauksia löytyy? En ole jogurtin/viilin suurkuluttaja, mutta kyllä niitä 6 tai kymmenenkin kuluisi jos näppärässä paketissa saisi. Valion pikkujugurtteihin en koske ollenkaan siitä syystä että purkki hajoaa kuitenkin matkalla kotiin.

    Petrin kommentti oli loistava: miksi niitä tehtaalla pitää pakata kun pakkaukset voisi toimittaa jogurttihyllyyn ja asiakas itse latoo niihin oman valikoimansa

    1. Eihän niitä monipakkauksia edelleenkään löydy!

      Tilasin muuten talvella viilipurkkien pahvisen monipakkauksen prototyypin kirjapainostani. Pari erilaista versiota sainkin, mutta ei niistä valitettavasti ollut mihinkään. Jätin homman sitten sikseen.

      Olisin nimittäin käynyt ehdottamassa paikalliselle Cittarin vetäjälle, että tarjoan hänen kauppansa asiakkaille ilmaiset kantolaitteet. Siinähän se olisi selvinnyt, onko niille kysyntää vai ei.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action