Etsi kirjoituksia
Close this search box.
Vincit ei pidä asiakkaitaan panttivankeina

Miksi Vincitillä ei voi olla tyytymättömiä asiakkaita?

Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529

Harkitsin ostavani kotimaista pilvipalvelua, joka maksaisi firmalleni vähintään viisi tonnia vuodessa. Mutta olen liian usein sutaissut nimeni sopimukseen niin, etten ole ajatellut seurauksia loppuun saakka.

Päätin olla tarkkana tällä kertaa. Luin myös pienellä präntätyt tekstit. Törmäsin taas kerran samaan huonoon ideaan: saattaisin jäädä myyjän panttivangiksi.

Palvelun tuotteistus ja hinnoittelu houkutti siihen, että sitoutuisin ainakin vuoden määräaikaiseen sopimukseen.

Olen tästä ennenkin mussuttanut. En käsitä, miksi aivan täysjärkiset yrittäjät ovat niin innokkaita rajoittamaan palkanmaksajiensa vaihtoehtoja.

Piipahdin pari vuotta sitten konsulttikeikalla Vincitin pomojen juttusilla. Firman keulahahmo ja Vincit Development Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen täräytti tiskiin nerokkaan ajatuksen:

”Vincitillä ei voi olla tyytymättömiä asiakkaita.”

Kuuntelimme päät kallellaan Mikon perusteluja.

”Ei ole kenenkään etu, että asiakkaamme on jatkuvasti tyytymätön. Hänestä on tultava hyvin nopeasti tyytyväinen jälleen. Jos se ei onnistu, hänestä tulee entinen asiakkaamme.”

Toisin sanottuna Vincitillä on vain joko a) tyytyväisiä asiakkaita tai b) entisiä asiakkaita. Kroonisesti tyytymättömistä sen sijaan irtaudutaan hellästi, mutta jämerästi.

Oletko Mikon logiikasta samaa mieltä, häh?

Minä ainakin olen. Siksi vaikkapa pilvipalvelukauppiaani ei kannattaisi pyrkiä tahallaan tilanteeseen, joka tuskin on kovin harvinainen:

  1. Ensin asiakas valitsee mahdollisimman pitkän kiinteän sopimusjakson, koska myyjä tarjoaa siitä alennusta.
  2. Yhtäkkiä tulee ryppyjä rakkauteen. Myyjän lupaukset eivät pitäneetkään paikkaansa. Tai kenties ostajan tilanne muuttuu. Saattaapa hän olla myös kusipäinen ammattivalittaja.

Sitten onkin jäljellä enää kaksi vaihtoehtoa:

  1. Ostaja puree hammasta ja sinnittelee tyytymättömänä asiakkaana sopimusjakson loppuun. Se tuppaa olemaan ankeaa aikaa myös toimittajan kannalta.
  2. Ostaja päättää irtautua joka tapauksessa. Siitä riemusta hän saa maksaa myyjälle ”sakkoa” ehkä jopa vuosikausia.

Jostain syystä en keksi tästä yhtään skenaariota, joka olisi edes pelkästään myyjän etu. Puhumattakaan, että se olisi molemmille suotuisa.

Eräs entinen tilitoimistoni piti firmaani panttivankinaan useita kuukausia. Jouduin siis roikkumaan asiakkaana paikassa, johon olin tyytymätön. Mutta kun olin joskus nuorena ja hölmönä sopimuksen allekirjoittanut, saatoin syyttää vain itseäni.

Toki yrittäjä sai kiskotuksi firmaltani tonnin tai kaksi laskutusta, jonka olisin mieluummin maksanut muualle. Mutta näin hän varmisti vain sen, etten taatusti suosittele putiikkia kenellekään. Saati että palaisin koskaan asiakkaaksi, vaikka hän pyörittäisi maailman viimeistä tilitoimistoa.

Ehkä pilvipalvelun myyjä haluaa rahoittaa tuotekehitystään. Siksi hän vokottelee asiakkaitaan maksamaan mahdollisimman etupainotteisesti.

Ikävä kyllä suunnitelma toimii vain, jos asiakas on a) tyytyväinen koko sopimusjakson tai b) ymmärtää pettyä juuri sopivasti ennen sopimusjakson loppua.

Määräaikaiset sopimukset ovat jäykkiä jäänteitä menneisyydestä. Se ei ole mikään peruste, että kaikki muutkin niitä tyrkyttävät.

27 vastausta

  1. Kokemus Elisa Saunalahdesta ja määräaikaisesta sopimuksesta.

    Kotiimme tunkeuduttiin viime syksynä ja tablettini varastettiin samassa rytäkässä. Tabletissa oli määräaikainen sopimus, jota oli jäljellä vielä yli puoli vuotta. Kun sain hommat hoidettua poliisin, vakuutusyhtiön ja muiden tahojen kanssa, soitin Elisa Saunalahdelle sulkeakseni liittymän.

    Ei kuulemma onnistu, koska minulla on määräaikainen sopimus. Selitin, että kotimme joutui ilkivallan kohteeksi, tabletti varastettiin ja asiasta on tehty rikosilmoitus. Kysyin, olisiko mahdollista katkaista tämä paketti määräaikaisuudesta huolimatta, koska laite on varkaiden käsissä, eikä heitä olla saatu kiinni.

    Ei onnistu. Kysyin, onko asiakaspalvelija ihan tosissaan, etten saa liittymää katki tässä erikoistapauksessa ja minun pitää maksaa tabletin käyttö omasta pussista kauden loppuun saakka. Lupasin toimittaa heille esim. poliisin paperit asiasta tarvittaessa. Sopimuksen purkaminen ei onnistunut.

    Maksoin laskuja seuraavat 7 kuukautta ja siinä ohessa siirsin koko perheeni sekä myös yritykseni liittymät DNA:lle. Liittymiä on kaiken kaikkiaan kymmenkunta.

    Olipa muuten mukava maksella varastetusta laitteesta puoli vuotta laskuja samalla, kun laite on jonkun tuntemattoman hallinnassa. Ja mikä on hyöty Elisa Saunalahdelle tällaisesta joustamattomuudesta?

    1. Kokemuksesi on tyypillinen esimerkki, mitä tapahtuu, kun periaate syrjäyttää järjen. Jokainen täyspäinen tajuaa sekunnissa, että ainoa oikea ratkaisu olisi katkaista sopimus heti.

    2. Monessa isossa firmassa asiakaspalvelun työntekijöille ei uskalleta antaa oikeutta edes tilata vessapaperia henkilöstön sosiaalitiloihin juuri loppuneen tilalle. Voihan hän vaikka vahingossa tilata sitä paperia kuorma-autollisen, kun ollaan isoon firmaan paperia ostamassa. Ja mitä siitä tulisi, jos prosessin mukainen virtaviivaiseksi hiottu toimintatapa ei olisikaan se ainoa ja oikea tapa toimia. Kyllähän siinä prosessin kirjoittaneelle pikkupomolle ja prosessin hyväksyneelle ja prosessin omistavalle isommalle pomolle tulee vähintään paha mieli.

      Vaikka siellähän se asiakasrajapinnassa pitää olla suurimmat valtuudet hoitaa homma siten, että asiakas jää tyytyväiseksi (matematiikalla pärjää hienosti, asiakas tuonut rahaa edellisenä vuonna esim. 500 ja tuo seuraavina vuosina 1100, kyllä tuosta 1600 liikevaihdosta voi satasen hyvittää mielipahasta). Kyllä asiakaspalvelija sieltä ne ammattivalittajat äkkiä erottaa, joille ei voi piiruakaan antaa periksi, että hän ymmärtäisi vaihtaa firmaa.

      Vanhan asiakkaan pitäminen on paljon halvempaa, kuin uuden hankkiminen.

      Eräs entinen pomo sanoi mielestäni hienosti: ”Olkaa rohkeita, kyseenalaistakaa toimintatapoja ja ravistelkaa kunnolla häkin kaltereita”.

      Tavoitteena oli saada ihmisiä toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla, ottamaan huomioon firman ja asiakkaan etu sekä ymmärtämään, että prosessit ja prosessikuvaukset eivät ole raamattuja. Pitää olla uskallusta hoitaa asiat kuntoon, vaikka sitä ei olekaan prosessiin kuvattu (hoidetaan asia kuntoon ja asiakas tyytyväiseksi).

      Ja mitä sitten, jos joskus asiakaspalvelija mokaa tai tekee virhearvion (tilaa rekka-autollisen vessapaperia)? Seuraavalla kerralla vastassa on kokeneempi ja parempi asiakaspalvelija (tai toisen rekka-autollisen jälkeen entinen asiakaspalvelija).

    3. Aika harva organisaatio kykenee tarkastelemaan toimintaansa asiakkaan näkökulmasta saati toimimaan aidosti asiakaslähtöisesti. Jos joku niin väittää, voi heittää kysymyksen: minkä tiedon pohjalta? Asiakkaiden kokemukset kun useimmiten kertovat ihan toisenlaista tarinaa.

      Esim. myynti-insentiivit kannustavat myymään asiakkaalle kaikkea, myös sitä mitä asiakas ei tarvitse tai halua. Ei tarvitse olla Einstein ymmärtääkseen, että pitkällä aikavälillä tuollainen toiminta kääntyy firman tappioksi – insentiivit itse asiassa laskevat myyntiä. Mistään excelistähän näitä epäonnistumisista johtuvia kustannuksia ei näe.

    4. Mitä jos olisit ostanut laitteen osamaksun sijasta kertamaksulla? Olisitko silloinkin mennyt vaatimaan myyjältä rahoja takaisin?

      1. Tsot tsot Tero, heititpä tiskiin aika pahan kysymyksen!

        Omaa ajatteluani ohjasi jotenkin sellainen mielikuva, että ikään kuin hana olisi jäänyt auki ja vesi virtaisi varkaan hyödyksi.

        Mutta onko asia lopulta niin? Pitäisikö sopimuksen hintaa ajatella upotettuna kustannuksena?

    5. Oishan se ollut kiva, jos tappion olisi voinut kuitata ostamalla laite suoraan uuteen hintaan. Tai vielä parempi: tulevat osamaksut suhteutettaisiin uuteen hintaan. Mitähän silloin ajattelisin firmasta, ja olisinko vielä asiakas?

      Itse tappio ei ollut keissin suurin problema, vaan se kuuluisa asiakaskokemus. Lisämyyntipommitus tuolla taustalla oli hyvin kiusallista, kun se on yleensä vain epätoivoista hakuammuntaa.

      1. Kieltämättä se olisi hienoa markkinointia, jos myyjä miettisi alenevia hintoja järjestelmällisesti. Joukko tuoreita ostajia hihkuisi aina riemusta, kun myyjä pudottaisi hintoja oma-aloitteisesti.

        Toki vaikkapa Apple on joskus näin tehnytkin. Edeltävän mallin ostajat ovat saaneet hyvitystä, jos he olivat tehneet kaupat hyvin hiljattain.

    6. Tero Lahtiselle: En tietenkään. Siitä ei ollutkaan kyse, vaan asiakaskokemuksesta. Jos yritys ei kykene ottamaan osaa pitkä-aikaisen asiakkaansa tragediaan millään tavalla, hyvästelen sellaisen palveluntarjoajan.

    7. Elisalla on samanlainen systeemi myös maksupäätteiden osalta. Edellyttää pitkää sitoutumista, mutta sen voi katkaista ennen määräaikaa kun ottaa vakuutuksen joka mahdollistaa katkaisun ja maksaa vähän ylimääräistä.

  2. Liisalta mehukas stoori. Teleoperaattoreiden tapauksessa totuus on usein tarua ihmeellisempää, jossa kuluttaja-asiakkaiden koijaaminen on kiinteä osa bisnestä.

    Erehdyin muutama vuosi sitten ostamaan saman firman puhelinmyyjältä tabletin kuukausiveloituksella. Heti pian kauppojen jälkeen firma tiputti satasella härpäkkeen hintaa, ja minä maksoin kiltisti lähes puolet kalliimmasta laitteesta vuosi tolkulla kuukausimaksuja. (Arvon alennus ei tietenkään mitenkään näkynyt saamissani laskuissa. Tästä huolimatta puhelinmyyjät yrittivät tehdä häikäilemättä lisäkauppaa laitteen tiimoilta.)

    Oma moka? Ehkä. Mutta onko firman edun mukaista, että asiakas edes pystyy tekemään noin paskat kaupat? Lienee sanomattakin selvää, että Elisalta en ostaa koskaan enää mitään, ellei ole pakko.

    1. Koska nettikeskustelut pitää saada kääntymään alle 10 viestin ohi alkuperäisen aiheen, niin Elisan tyytyväisyyskyselyiksi naamioitu lisämarkkinnointipuhelinhäirintä on ollut ihan omaa luokkaansa intensiivisyydessään ja yhteydenottojen loppumisen vaikeudessa. Elän toivossa, että olisin nyt saanut sille stopin. Toisen operaattorin selvitykset lähtivät kyllä jo liikkeelle.

    2. Tämä on tietysti tuttu tilanne miltei minkä tahansa tietoteknisen laitteen ostajalle: edullisempi ja tehokkaampi malli tulee myyntiin joka tapauksessa pian.

      Mutta sattuu sitä muillakin aloilla. Olen joskus täällä kirjoittanutkin huonekalukauppiaasta, joka ei ”muistanut” mainita heti seuraavana päivänä alkavaa alennusmyyntiä. Siinä tapauksessa väänsin alennuksen takautuvasti.

  3. Tulipa mielenkiintoiseen hetkeen, satuin nimittäin eilen irtisanomaan erään tuntityöntekijämme käyttämän laskureskontrajärjestelmän. Kolmen kuukauden irtisanomisajalla joudumme maksamaan tyhjällä käytöllä olevaa ohjelmistoa heinäkuun loppuun asti. Tämä on ymmärrettävää, mutta sitten alkoikin mielenkiintoinen vaihe: emme saa ladattua laskutapahtumia palvelusta yhtenä nippuna pois ollenkaan, vaan joudumme käydä yksitellen poimimassa tapahtumat, joita vuosien saatossa on tietenkin kertynyt aivan järjettömän paljon. Yritys kyllä tarjoaa arkistointipalvelua: jos ylläpidämme myyntireskontra-arkistoa verottajan vaatimat kuusi vuotta, maksaa tämä meille vaatimattomat 5000€. Tämä on muuten reippaasti yli tonnin enemmän, kuin mitä itse palvelun käyttäminen samalla ajalla maksaisi. Lienee sanomattakin selvää millaisia tunteita asiakkaan datalla kiristäminen näin asiakkaan puolella aiheuttaa ja mikä on suhtautuminen kyseisen palveluntarjoajan palveluihin jatkossa.

    1. Tunnen tuskasi tänne saakka!

      Näitä kiristäjiä on muitakin. Olen useita kertoja törmännyt esimerkiksi mainostoimistoihin, jotka eivät suostu luovuttamaan aineistojaan sopimuksesta irti rimpuileville asiakkailleen. Mainosmaakareilla on kuulemma tuotoksiinsa tekijänoikeudet, eikä mistään muustakaan ole sovittu.

      Kiusaa pitää tehdä erityisesti silloin, kun asiakas on siirtymässä rakkaalle kilpailijalle. Se ainakin täytyy estää, maksoi mitä maksoi!

    2. Vinkki vastaaviin tilanteisiin tulevaisuudessa; kun on sanomassa järjestelmää irti, tekee ensin sen, että selvittää, miten datan saa ulos (käyttää tarvittaessa asiakaspalvelun apua). Kun olet asiakas, etkä vihjaa sanallakaan irtisanomiseen, niin ovat avuliaita. Kun data on itsellä ja se on varmuuskopioitu, niin sitten vasta laittaa irtisanomisen menemään.

    3. Kiitos Kristian aivan loistavasta vinkistä! Olen juuri huomenna aloittamassa erään palvelun käytön. Laitankin tuon kysymyksen listan ensimmäiseksi.

      Kiitos.

  4. Tästä asiasta olen puhunut kuntokeskusyrittäjille jo vuosia, että miksi tyytymätön asiakas kannattaa aina päästää pois, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Totuus on kuitenkin aina se, että se ei ole asiakkaan vika, jos hän ei halua enää palvelujasi käyttää. Miksi siis rangaista häntä yrityksen omasta töppäyksestä?

    Lainaan tästä taas spinoffin johonkin ensi viikon blogikirjoitukseen. Kiitos, taas!

    1. Kyllä minullakin näistä määräaikaisuuksista (vaikkapa siellä kuntosalilla) tulee ajatus, että yrityksen tarjoamassa kokonaisuudessa on jotain vikaa lähtökohtaisesti, jos asiakas on orjuutettava sopimukseen. Tai sanotaan näin päin, että nuo pitkät sopimukset voivat toimia myös firmaa laiskistavasti: ei ole pakko olla paras, kun ale-kampanjalla voi sitouttaa ihmisen puljuun puoliksi väkisin. Itse yrittäjänä tuppaan ajattelemaan asiakkaan vapautta.

    2. Sami, kiitos itsellesi, sain tuoreen kirjasi postin mukana eilen.

      En ole vielä sitä lukenut kannesta kanteen, mutta otteita kuitenkin jo. Ensivaikutelman perusteella se vaikuttaa todella selkeästi ja kiinnostavasti kirjoitetulta bisnesoppaalta. Siis ihan minkä tahansa toimialan yrittäjälle.

    3. Ai niin, itse asiastakin: tästähän olemme jutelleet usein. Huvittavaa on tietysti se, että maksaisin jopa korotettua jäsenmaksua, jos siihen ei sisältyisi kesäkuukausia. Silti tiedän, että olen tässä(kin) kaikkea muuta kuin rationaalinen otus.

    4. Juuri noin, Liisa. Olen täysin samaa mieltä, että johtaja tuijottaa väärää asiaa, vaikka tilastollisesti määräaikaiset sopimukset pidentävät asiakassuhteita. Uskon kuitenkin, että tuonkin tilaston taustalla on itse asiassa asiakastyytyväisyys. Tyytyväiset asiakkaat ovat valmiimpia solmimaan pitkiä sopimuksia, samoin kuin näiden ystävät ja muut, joille tyytyväinen asiakas suosittelee keskusta.

      Kiitos, Jari, kommentista. Löydät varmasti kirjasta yhteneväisiä ajatuksia yrittämisestä ja palvelusta yleensä. Ja olet oikeassa tuosta kesävapaasta kortista. Minulla on siitä vain hyviä kokemuksia. Sopii pyöräilijöille, golfareille, mökkiläisille, senioreille, opiskelijoille, jne. Lista on itse asiassa niin pitkä, että on hulluutta olla tarjoamatta sellaista vaihtoehtoa.

    5. Jäsenyyksissä ja kestotilauksissa eräs käypä laskutustapa voisi olla, että lasku lähtee vain, kun palvelua käytetään (kk/vk/pv) – liiankin yksinkertaista?

      Varmasti laajentaisi omaa palvelukatrasta. Monesti joutuu uhraamaan ajatuksia ja energiaa potentiaalisesti ärsyttävälle irtisanomisrumballe jo etukäteen, ja palvelu jää kokeilematta.

      1. Ei kuule, eivät nämä asiat ole noin yksinkertaisia – eiväthän?

        Olen kuunnellut vaimoni tuskailua monesti. Sama toistuu joka kevät, kun hänen pitäisi jäädyttää kuntosalin jäsenyytensä kesäksi. Se on kiusallinen ja tylsä pikkuriesa, joka vain nakertaa asiakastyytyväisyyttä.

        Ongelma syntyy tietysti siitä, että kuntosali myy kapasiteettia, eli mahdollisuutta salin käyttämiseen. Todellisen käytön mukaan kertyvä lasku sotisi kaikkia alan perinteitä vastaan.

  5. Elisa oikein loistaa asiakkaan kiusaamisella.

    Ekalla kerralla muutin landelle, eikä Elisa Viihteen irtisanomissyyksi riittänyt 3,5 km 50-luvun puhelinjohtoa. Elisan kartassa kotiini saa nimittäin 20M yhteyden, vaikka fysiikan lait sanovat toista. Asia ratkesin ainoastaan jääräpäisyyden ansiosta – en poistunut linjoilta ennen kun sain esimiehen puhelimeen. Säädylliseen lopputulokseen riitti, että tilalle avattiin 4M adsl.

    Viime jouluna ostin pojalle ensimmäisen kännykän ja sen kohdalla paljastui, että halpisliittymä sisältää aina markkinointiviestejä, joista ei pääse eroon kuin rahalla. Arvaatte varmaan, että joka kerta Elisan meilin paukahtaessa inboxiin otsasuoni pullistuu. (Tästä casesta kirjoitin jokin aika sitten vähän pidemmästi blogiinkin: https://www.huippumyynti.fi/ala-kiusaa-asiakasta/ )

    Mutta mitä tehdä, kun jokainen operaattori kyykyttää samalla lailla?

  6. Omalle kohdalle on sattunut noita määräaikaisia sopimuksia aiempina vuosina turhan paljon. Nykyisin kierrän ne kuin rutolla lastatun laivan.
    Fressi kuntosaliketju oli viimeinen kuntosali mistä olen ostanut jäsenyyden. Se oli vuoden mittainen. Tarpeettomana otin ajoissa sähköpostitse kuntosaliin yhteyttä, etten aio jatkaa enää sopimusta. Heiltä vastattiin, että sopimusta ei voi irtisanoa sähköpostitse tai puhelimitse, täytyy tulla paikan päälle käymään. Kuntosalit eivät muutenkaan enää viehätä, ne on koluttu jo läpikotaisin mutta moinen asiakkaan pompottelu on omiaan tekemään sen että pompottelun kohteeksi joutunut muistaa ihan varmasti kertoa kaikille ihmisille kuinka huonoa palvelua on saanut osakseen. Kuntokeskukset, teleoperaattorit ja monet muut tekevät mielestäni todella tyhmästi määräaikaissopimuksissa. Kannattaisi todellakin laatia paketit ja palvelut siltä pohjalta, että ratkaistaan asiakkaan ongelmia ja helpotetaan heidän elämäänsä.
    Minkä taakseen jättää, sen edestä löytää.

  7. Soittipa eräänkin kerran myyjä, joka myy markkinointia, näkyvyyttä, puhelinluetteloa jne.
    Kysyn lähes aina, voivatko he luvata edes yhden uuden asiakkaan kuukaudessa, joka ottaa kontaktin teidän palvelun kautta. Tämä ei ole mahdotonta selvittää, koska kysyn aina asiakkaalta, mistä löysit meidät.

    Yksikään ei ole pystynyt lupaamaan.

    Eräs innokas myyjä, terveisiä vain mikäli tunnistat itsesi. Hyvä myyjä, tuote huono. Kysyin, voinko testata palveluanne vaikka kuukauden? Maksan kiltisti myös sen. Näen kyllä kuukaudessa, mikäli homma toimii. Jatkan sopimusta mikäli yksikin uusi asiakas tulisi teidän kautta.
    -Ei onnistu, pitää ottaa koko vtun vuosi.

    Tuotteessa kyllä oli 10 päivän ”palautusoikeus”. Sanoin myyjälle että sovitaan niin, kun ette kerran suostu kuukauden koeajoon, otan palvelunne, mutta jos 10 päivässä ei tule kontaktia, perun kaupat.

    Tuli hiljaista, mutta kauppa tehtiin.
    10 päivän kuluttua tein jopa omasta mielestäni ilkeän tempun ja peruin kaupan. Kontaktia ei tullut… Olisiko tullut kuukaudessa? Luultavasti olisi, mutta kun ei lyhyempää saanut niin voi voi.

    Toivottavasti myyjä sai edes provikan, ettei reilun tunnin puhelinkeskustelu mennyt hukkaan.
    Mukavan oloinen mies.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.