Search
Close this search box.

Hinnoittelusi pitää tähdätä siihen, että maksimoit kate-eurosi 

Minna Elomaa
Minna Elomaa
Olen tuloskeskeinen tuotteistamisen ja myynnin muutosten maaliin saattaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen, hinnoittelu ja toimitusten sujuvoittaminen. [email protected] ✆ 040 747 1786

Olin keynote puhujana ja valmentajana Linnan Kehityksen Linnan Business Turnajaisissa männä viikolla. Tästä syystä intouduin myös hinnoittelusta ja kate-euroista kirjoittamaan. Hinnoittelu on vaikea aihe ja siitä saa halutessaan todella vaikeaa.  

Olen hinnoitellut neljällä eri toimialalla ja useiden asiantuntijoiden, johtajien ja yrittäjien kanssa hinnoittelusta ja kate-euroista keskustellut. Yleisimmin käytössä on kustannusperusteinen hinnoittelu. Muita hinnoittelumalleja ei yleensä edes osata miettiä. On yleinen väärinkäsitys, että se olisi paras ja oikein tapa hinnoitella.  

Kustannusperusteinen tapa hinnoitella on myös usein yrittäjän kannalta huono. Miksi näin? Se johtaa usein tilanteeseen, jossa yrityksesi menettää rahaa aivan turhaan.  Tuotteen tai palvelun omakustannus on todella tärkeä laskea ja tietää, se on ehdoton tieto kannattavuuden varmistamiseksi. Se on yleensä hinta, jonka alle sinun ei kannata yleensä myydä.  

Dollarisoi asiakkaasi saama hyöty

Lähes aina hyötyyn tai arvoon perustuva hinnoittelu tuottaisi enemmän kate-euroja kuin kustannuspohjainen hinnoittelu. Toki hyötyyn perustuva hinnoittelumalli vaatii erilaista vaivannäköä kuin pelkästään kustannuksiin pohjautuva. Pitää ymmärtää mikä on asiakkaan ongelma ja miten sen ratkaiset eli mitä hyötyä asiakkaalle saat aikaiseksi.  

Sinun kannattaa laskea tuottamasi hyöty rahaksi. Tästä käytetään tuotteistuksessa nimeä dollarisointi. Kun asiakas näkee tuotteen konkreettisen hyödyn rahana, mitä säästöjä saat aikaan tai miten asiakas lakkaa menettämästä rahaa. Tämä luo uuden pohjan -hinta-ankkurin- hinnoittelulle. Uusi hinta-ankkuri eli asiakkaan konkreettiset hyödyt saavat palveluisi hinnan näyttämään kohtuulliselta. 

Lue kuinka dollarisointia on käytetty varastonhallintaohjelmiston hyötyjä esiteltäessä. 

Alennusmyynti kielletty

Keskustelimme valmennuksissa paljon myös annettavista alennuksista. Esimerkkinä valmennuksessa vaatetusalan yrittäjä kertoi, kuinka hän ensitöikseen kävi myyjien antamat alennukset ja alennusperusteet lävitse. Niitä annettiin aivan turhaan ja edes ymmärtämättä niiden vaikutusta kate-euroihin ja tulokseen. Mielestäni alennuksia ei pitäisi antaa vastikkeetta kenellekään. Turhat alennukset rapauttavat hintamielikuvaasi ja totuttavat asiakkaasi tinkimään. Jos niitä jostain hyvästä syystä annat, niin kirjaa itsellesi perusteet. Jos vedät myyntiorganisaatiota, niin alennusvaltuudet on hyvä pohtia ajoissa lävitse. 

Valmennuksessa puutyöyrittäjä kertoi, että puun raaka-ainehinnat ovat nousseet todella nopeasti ja sillä on merkittävä vaikutus kannattavuuteen. Kävimme keskustelukierroksen ja totesimme, että nyt on myös aika tarkistaa omakustannushinnat. Vaikka tämä ei ole sitä arvoperusteista hinnoittelua, on todella tärkeä huolehtia katteiden kestävyydestä. Nyt on vaarana, että katteet huomaamatta sulavat. Kannattavuus on yritykselle kuitenkin se tärkein asia.

Lue myös seitsemän erilaista keinoa, miten saat korotetun hinnan läpi niin, ettei asiakas syöksy silmille.

Yrityksen toiminnan tavoitteena ei ole tuottaa liikevaihtoa vaan kate-euroja!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen ennen verkkosivu-uudistusta
Riikka Nurmi

Tuotteistajan vinkit verkkosivu-uudistukseen

Tuotteistaminen varmistaa verkkosivu-uudistuksessa, että verkkosivustosi ja markkinointiviestisi puhuttelevat asiakasta ja saat enemmän kauppaa. Millaisilla laseilla omaa palveluvalikoimaa ja verkkosivua kannattaisi tarkastella ennen uudistusta?

Kuinka kalastat ruutanoita
Tommi Elomaa

Kuinka kalastat ruutanoita?

Miten myyt asiakkaille, jotka säästävät pysyäkseen hengissä? Millaisella syötillä ruutana käy koukkuun kiinni?

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita
Tommi Elomaa

Miten opetat itsellesi hyviä asiakkaita?

Opeta asiakkaasi kuuden vaiheen kautta kuuliaisiksi ja tottelevaisiksi. Se tekee heidän elämästään helpompaa ja samalla myös parannat omaa katettasi.

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

Tuotepäällikön pelastuspakkaus

Pärähtävätkö päiväsi tulipalojen sammutteluun? Näperteletkö oikeastaan yksityiskohtien parissa? 

Tämä 73-sivuinen opas kertoo, miten pääset kiireestä eroon lopullisesti. 

 

Tilaa uutiskirjeemme!

Saat vinkit tuotteistukseen sekä uusimmat blogikirjoitukset ja asiakastarinamme. Lähetämme korkeintaan kaksi sähköpostia kuukaudessa.