Tuotteistaja rakastaa vihollista

Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on whatsapp
Jari Parantainen
Jari Parantainen
Tavoitteeni on lihottaa suomalaisen insinöörin lompakkoa niin, että hän saa osaamisestaan enemmän rahaa. Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. ✆ 050 5229 529
Tilaa hälytys

Liity Pölli tästä -blogin lukijoihin. Saat tiedon Jarin uusista kirjoituksista sähköpostiisi.

Copywritereiden salaseura paljastaa -koulutus 4.–5.2.2020 Vantaalla
Koulutus on tarkoitettu asiantuntijalle, joka haluaa säilyttää työpaikkansa. Robotti on armoton kilpailija. Kirjoitustaidoton päätyy työttömäksi vihannekseksi ensimmäisten joukossa.
KOULUTUS
Kymmenen sivun myyntiesitys -koulutus vantaalla 11.2.2020
Mikä tahansa myyntiesitys mahtuu 10 sivuun ilman, että ne ovat edes täyteen ahdettuja.
KOULUTUS

Törmäsin kesäkuun MacWorld-lehdessä kiinnostavaan mustaan koko sivun mainokseen. Se vokotteli kuvapankin asiakkaaksi.

Näin yksinkertaisesti DollarPhotoClub.com mainosti palveluaan kesäkuun 2014 MacWorld-lehdessä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.
Näin yksinkertaisesti DollarPhotoClub.com mainosti palveluaan kesäkuun 2014 MacWorld-lehdessä. Klikkaa kuva täysikokoiseksi.

Sivun alareunassa oli muutama rivi tekstiä. Tässä rajusti muokkaamani tiivistelmä:

  • Yli 26 miljoonan kuvan valikoima. Uusia kuvia yli satatuhatta viikossa.
  • Voit ladata kymmenen kuvaa kuukaudessa 10 taalan jäsenmaksua vastaan.
  • Lisäkuvat maksavat aina dollarin kappaleelta, ostit niitä miten paljon tahansa.
  • Käyttämättä jääneet lataukset eivät katoa koskaan.
  • Käyttämättä jääneet lataukset säilyvät ikuisesti myös sen jälkeen, kun jäsenyys on loppunut.

Lista voi näyttää satunnaisesta lukijasta samantekevältä. Mutta se olikin selvästi tarkoitettu juuri minulle. Tai meille, jotka olemme esimerkiksi Shutterstock.com-kuvapalvelun asiakkaita.

Shutterstock mullisti kuvapankkibisnestä monin tavoin, kun se aloitti toimintansa vuonna 2003. Sen hinnoittelumalli oli aikanaan jotain aivan uutta. Parin satasen kuukausimaksua vastaan saa ladata 25 kuvaa joka päivä.

Kuvia voi siis imuroida kuukaudessa 750 kappaletta. Niiden kappalehinnaksi jää alle 30 senttiä. Se ei ole paljon se.

Mutta kun olen maksanut Shutterstockille vuosien mittaan tuhansia euroja, tunnen myös palvelun ärsyttävät puolet.

Jos unohdan ladata tiedostojani jonain päivänä, se siitä. Olen menettänyt ne ikiajoiksi. Kerran vuorokaudessa laskuri nollautuu. Saan taas ladata 25 uutta kuvaa. Mutta kuukausimaksustani on mennyt yhden päivän osuus kankkulan kaivoon.

Joku varmasti pystyy ajattelemaan, että hän lataa materiaalia pelkkään tarpeeseen. Hänhän on vain vuokrannut pääsyn valtavaan kuvapankkiin. Toimiston kahvikulutkin ovat suuremmat kuin sovelluksen vuosimaksu.

Itse olen kuitenkin niin pikkumainen, että jokainen lataamatta unohtunut kuva on katkera menetys. Luopumisen tuska piiskaa päivittäiseen kuvaistuntoon, vaikkei materiaalille olisi mitään välitöntä tarvetta.

DollarPhotoClub.com-palvelun kehittäjät ovat selvästi käyneet haastattelemassa Shutterstock-käyttäjiä. Sitten he ovat rakentaneet hinnoittelumallin, joka vetoaa juuri kaltaisiini saitureihin.

Kerran maksettuja kuvia ei voi menettää. Ne säilyvät jopa sen jälkeen, kun olen lakannut maksamasta jäsenmaksua.

Silläkään ei ole niin väliä, että yksittäisen kuvan hinta on lähes nelinkertainen Shutterstockin taksaan verrattuna. Dollari ei ole lainkaan paha veloitus. Vielä joitain vuosia sitten saatoin maksaa otoksista jopa satoja euroja kappaleelta.

DollarPhotoClub.com on mainio esimerkki bisneksestä, joka on valinnut vihollisensa. Se tekee markkinoinnista helppoa. Tarvitaan vain muutama täsmävirke, jotka osuvat suoraan markkinajohtajan heikkouksiin.

Mainos ei mainitse sanaakaan luotettavasta edelläkävijästä, halvasta hinnasta tai innovatiivisesta tekniikasta.

Inflaation nakertamat laatusanat on voitu jättää pois. Niitä ei kaipaa kukaan, joka on saanut tarpeekseen Shutterstockin bisnesmallista.

Fiksu tuotteistaja kysyy markkinajohtajan asiakkailta, mikä nyppii. Käyttäjät kertovat vaihtoehtopalvelun valmiin reseptin.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen
Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
Tämä e-kirja neuvoo, miten tuotteistat insinöörisi osaamisen helposti ostettavaksi sisäänheittopaketiksi.
Maksuton

5 kommenttia

  1. Kattelin että tuolla TOS:sa on maininta että kuvien copyright merkintää ei saa poistaa. Ootko ladannu yhtään kuvaa ja onko niissä (isolla) merkintä copyrightistä?

    1. Latasin yhden kuvan tätä varten kokeeksi. Ei siinä ole (näkyviä) copyright-merkintöjä sen enempää kuin kilpailevissakaan kuvapankeissa.

      Pikaisesti sisältöä selailemalla huomaa, että täälläkin löytyvät monet kilpailevista palveluista tutut kuvaajat. Toisin sanottuna täsmälleen samat tiedostot voi ostaa hyvin monesta lähteestä.

        1. On Shutterstockissakin puolensa. Esimerkiksi kuvien selaaminen tuntuu ketterämmältä näin lyhyen kokeilun perusteella. Mutta ehkä syynä on vain selkäytimeen syöpynyt rutiini, josta pitäisi vaihtaa nyt uuteen.

          Ehkä ärsyttävin Shutterstockin ominaisuus on tuo jokaisen latauksen yhteydessä tarvittava lukusarja. Firmahan selittää, että se tasoittaa palvelinten kuormaa, kun kuvia ei voi ladata enempää kuin yhden kerrallaan.

          Mekanismi on siis täsmälleen sama kuin qwerty-näppäimistössä. Näppäinten järjestys on alun perin suunniteltu niin, että (englannikielisen tekstin) kirjoittaminen olisi mahdollisimman hidasta niin, etteivät kirjasinten varret takertuisi toisiinsa.

  2. Kiitos tiedosta, täytyypä kokeilla! Edullisiksi tai joskus jopa ilmaisiksi itseään mainostavilla kuvatoimistoilla on usein toinenkin ärsyttävä piirre: Lopullista selkoa ei tunnu selostuksista löytyvän sille, mitä voit/et voi kuvalla tehdä. Niinpä jäävät varmuudeksi käyttämättä, jottei tarvitsisi rampata Nevadan oikeusistuimessa selvittelemässä välilöitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta
Jari Parantainen

Tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta

Mistä tuotteistaminen kannattaa aloittaa? No, tuotteistaminen kannattaa aloittaa lopusta tietenkin. Käänteinen marssijärjestys antaa projektille lentävän lähdön.

Sorcolorin hinnoittelu poikkeaa alan käytännöistä edukseen. Se jää kerralla mieleen.
Jari Parantainen

Sorcolorin hinnoittelu jää jokaiselle mieleen

Sorcolorin hinnoittelu on maalausliikkeelle poikkeuksellinen. Asuntonsa maalaamista pähkivän asiakkaan ei tarvitse pyytää myyjää edes arviokäynnille, koska urakan hinta on jo etukäteen tiedossa. Selkohinta helpottaa ostamista ja poistaa riskin tunnetta.

Palvelun tuotteistaminen opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä yli 100-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.