Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Listasin toukokuussa opuksia, joiden tarkoitus oli pudottaa sinut maan pinnalle. Jos kuvittelit itsestäsi liikoja, ehdottamani teokset kyllä romuttivat suuruudenhullut ajatuksesi.

Jos olet ehtinyt näin nollata tilanteesi, voit siirtyä lukuprojektisi toiseen vaiheeseen. Olet valmis opiskelemaan uusia taitoja.

Kirjat ovat jälleen kirjoittajan mukaan aakkosjärjestyksessä. Aloita näistä:

1. Talent Is Overrated: What Really Separates World-Class Performers from Everybody Else – Geoff Colvin (2008)

Colvinin kirja ilmestyi lähes samaan aikaan kuin Malcolm Gladwellin Outliers, joka teki tunnetuksi niin sanotun 10 000 tunnin säännön. Toisin sanottuna jonkin asian kunnolliseen oppimiseen tarvitaan pirusti raakaa harjoittelua. Näistä kahdesta Colvin käsittelee asiaa enemmän bisnesnäkökulmasta. Molemmat opukset kuitenkin pohtivat sitä, mikä voisi olla esimerkiksi Bill Gatesin tai Mozartin menestyksen salaisuus. Päätelmä on, että asiaan vaikuttavat monet muut asiat kuin vain synnynnäinen lahjakkuus.

2. The 4-Hour Work Week: Escape the 9-5, Live Anywhere and Join the New Rich – Timothy Ferriss (2009)

Ferriss kertoo, miten fiksu ja laiska ihminen järjestää työnsä niin, että koneisto rouskuttaa hänelle tuloja lähes itsekseen. Koneenkäyttäjälle jää aikaa muuhun puuhasteluun. Kirja ei ole sikäli perinteistä konsulttihöpinää, että Ferriss on kuvaamillaan keinoilla todella itse vapauttanut itsensä perinteisen työviikon kahleista.

3. ReWork – Jason Fried ja David Heinemeier Hansson (2010)

Tämä 37signals-ohjelmistotalon perustajien teos on mukavan suorasukaista ja nopeasti luettavaa nyrkkipostia. Kirjoittajien vastavirtaan puskeva yrittäjäfilosofia saa monet perinteisemmät käytännöt näyttämään aivan järjettömiltä.

4. The Checklist Manifesto: How to Get Things Right – Atul Gawande (2009)

Gawande näyttää, miten murskaavia tuloksia yksinkertainen tarkistuslista on tuottanut esimerkiksi sairaaloissa. En enää ikinä uskaltaisi mennä leikkaukseen, jos kirurgi ei suostu käyttämään listoja työnsä tukena.

5. The E-Myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It – Michael E. Gerber (1995)

Vaikka kirja on kirjoitettu pienyrittäjille, sen idea sopii mainiosti myös isojen firmojen asiantuntijoille, tuotteistajille ja johtajille. Gerber kuvaa konkreettisesti marssijärjestyksen, jonka avulla minkä tahansa bisneksen perustaja tekee itsestään lopulta tarpeettoman.

6. Blink: The Power of Thinking Without Thinking – Malcom Gladwell (2005)

Gladwell pohtii intuition ja alitajuntamme vaikutusta päätöksiimme. Ihmisaivot on merkillinen koneisto, joka skannaa ja muhentaa tietämättämämme valtavia määriä dataa – ja putkauttaa salamana päätelmän, joka on yllättävän usein se oikea.

7. Permission Marketing: Turning Strangers Into Friends And Friends Into Customers – Seth Godin (1999)

Godinin menestysteos on peräisin jo viime vuosituhannelta, mutta liian harva on vieläkään omaksunut sen periaatteita. Godin asettaa kyseenalaiseksi koko perinteisen tyrkyttämismarkkinoinnin idean.

8. All Marketers Are Liars: The Underground Classic That Explains How Marketing Really Works – and Why Authenticity Is the Best Marketing of All – Seth Godin (2005)

Godinin laajasta tuotannosta nostamani toinen tärkeä kirja puhuu siitä, miksi me kaikki haluamme uskoa tarinoita – ja valehdella itsellemme. Mielenkiintoista kyllä, Godin on päivitti vuonna 2009 kirjansa niin, että nykyään se kulkee nimellä ”All Marketers Tell Stories”. Ilmeisesti joku oli ottanut nokkiinsa alkuperäisestä nimestä.

9. Made to Stick: Why Some Ideas Survive and Others Die – Chip Heath & Dan Heath (2007)

Heathin veljesten ensimmäinen kirja keskittyy siihen, miten idea tai tarina on rakennettava, jotta se vaikuttaisi tehokkaasti. Teos sisältää paljon erinomaisia esimerkkejä, joista on käytännön hyötyä jokaiselle viestintäongelmista kärsivälle.

10. Switch: How to Change Things When Change Is Hard – Chip Heath & Dan Heath (2010)

Heathien toinen teos on mainio opas kaikille organisaationsa sisäisen markkinoinnin ja muutosvastarinnan kanssa kamppaileville. Kirja sisältää jälleen paljon tarinoita, psykologiaa ja käytännöllisiä esimerkkejä.

11. Decisive: How to Make Better Choices in Life and Work – Chip Heath & Dan Heath (2013)

Kolmas Heathin veljesten pumaska kertoo, miten teet tavanomaista parempia päätöksiä. Tutustut tyypillisiin päättäjiä vaaniviin ansoihin, joihin meistä jokainen lankeaa vähän väliä. Lisäksi opus ehdottaa nelivaiheista mallia, joka on riittävän yksinkertainen kenen tahansa täyspäisen arkityöhön.

12. A Sense of Urgency – John P. Kotter (2008)

Kotter on tunnettu sisäisen markkinoinnin guru. Ehkä paras hänen kirjoistaan kertoo siitä tosiasiasta, että ihminen ei muutu kuin pakon edessä. Niinpä hyvä johtaja ei yritä hyssytellä ja piilotella sitä, että bisnes on menossa turvalleen. Päinvastoin, hänen on luotava organisaatioonsa kiireen tuntu – tai jopa lietsottava paniikkia.

13. The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses – Eric Ries (2011)

Riesin hitti kertoo, miten lean-periaatteet toimivat tuotekehitystyössä. Teos on saanut monet ohjelmistoyritysten konkaritkin miettimään tekemisiään aivan uudella tavalla. Oppeja on helppo soveltaa muuhunkin kuin softabisnekseen.

14. Puhevalta – Kuinka kuulijat vakuutetaan – Juhana Torkki (2006)

Torkin teos on mielestäni yksi parhaita suomalaisia bisneskirjoja kautta aikain. Se päivittää nykyaikaan ikivanhat retoriikan opit, joista on jokaiselle asiantuntijalle ja johtajalle paljon ammennettavaa.

15. What Customers Want : Using Outcome-Driven Innovation to Create Breakthrough Products and Services – Anthony Ulwick (2005)

Ulwick kertoo vaihe vaiheelta, miten selvität asiakkaidesi tarpeet niin, että tuotekehittäjien työ tuottaisi todella myös myyntituloja. Saat selkeät neuvot esimerkiksi siihen, miten erilaiset tarpeet ja toiveet kannattaa asettaa tärkeysjärjestykseen.

Kun kahlaat edes suurimman osan luettelemistani teoksista, tiedustelu-, viestintä- ja tuotekehitystaitosi hyppäävät seuraavalle tasolle – siis jos sovellat lukemaasi myös käytäntöön.

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

19 kommenttia

  1. Olen juuri loppusuoralla lukemassa Timothy Ferrissin 4 tunnin työviikkoa ja tämä on ehdottomasti paras lukemani businesskirja tähän asti! Muille tiedoksi, että kirja löytyy suomeksi käännettyä 16 euron hintaan Suomalaisesta kirjakaupasta pokkarina*. Kirja perustuu pitkälti Ferrisin itsensä kokemiin esimerkkeihin. Ensimmäistä kertaa pidän itsekin intialaista työvoimaa vaihtoehtona.

    Pirunmoinen lista uutta luettavaa, mutta säästitpä Jari taas paljon aikaani kun ei tarvitse kahlata puolta nettiä läpi löytääkseni sopivaa luettavaa 🙂

    * Kirjan lukeminen vaatii hermoja, sillä kääntäjä ei aina ole osunut kaikkiin sanojen vaatimiin kirjaimiin.

    1. Olen Ferrisin kirjasta samaa mieltä: se todella käänsi aivojani uuteen asentoon. Se on aina hyvän opuksen tunnusmerkki.

      1. 4HWW on kieltämättä mainio kirja! Onko tuo 2011 painos jotenkin uusittu, vai miksi juuri tuo vuosiluku päätyi kirjan yhteyteen?

        (Sivujuonteena, myös Ferrissin muut kirjat kannattaa katsastaa, jos kiinnostaa kehittyä muillakin elämän osa-alueilla.)

        1. Anteeksi, nappasin julkaisuvuoden vahingossa Kindle-versiosta. Kirjahan on tullut ulos alun perin jo pari vuotta aiemmin, eli 2009!

          1. Itse asiassa tuosta kirjasta on uusintapainos muutamalla ekstralla. Pitäisi Amazonista löytyä sekä fyysisenä kirjana ja Kinde-versiona.

            En tiedä mistä lisäyksistä on kyse kun kyseinen painos on vasta toivelistallani.

  2. 6. kirjan teemasta on suomeksi tehty hyvä opus (Lauri Järvilehto, Tee itsestäsi mestariajattelija). Intuition lisäksi Järvilehto käsittelee myös järjen ja tunteiden merkitystä.

    Torkin Puhevalta on erinomainen. Seuraava kirjansa, Neuvotteluvalta, jatkaa hyvällä linjalla. Puhevalta saisi olla suomalaisille opiskelijoille pakollista luettavaa, se on niin selkeästi kirjoitettu. Ainakin jos vertaa Aristoteleen retoriikkaa käsittelevään suomennokseen.

    Kuinka helppoa on ollut soveltaa retoriikan oppeja puheissa, Jari? Itse en juuri mieti yleisön edessä tai ennen puheiden pitämistä, millainen rakenne puheella on retoriikan näkökulmasta, mutta kaltaisesti ammattipuhuja joutuu varmaan miettimään asiaa eri vinkkelistä.

    1. Harri, kiitos kirjavinkeistä!

      Huomasin aikanaan, että esimerkiksi monet hyvät myyntiesitykset olivat joko vahingossa tai luonnostaan aika lähellä antiikinaikaisen puheen rakennetta. Mutta kyllä niitäkin saa ryhdikkäämmiksi Torkin kirjan neuvoilla.

      Tämä postaukseni Kuusi korjausta myyntiesitykseesi vuodelta 2009 on niiden suora sovellus.

      On Torkin neuvoilla ollut vaikutusta myös puheideni sisältöön. Mutta kuten olen joskus täällä blogissa pohtinut, en ole mikään hyvä puheenpitäjä. Pidän itseäni enemmän kouluttajana, vaikken osaa edes täsmälleen määritellä, mikä näiden kahden asian ero on.

  3. Tim Ferrissin The 4-Hour Body on myös ihan suositeltavaa luettavaa bisnestyypeille, vaikka siinä ei mitään bisneksestä kerrotakaan. Mutta jotta bisnestä ylipäätään kykenee tekemään täydellä teholla, täytyy oman kehon olla optimaalisessa kunnossa. 4HB:ssa annetaan paljon hyviä vinkkejä erilaisten tavoitteiden saavuttamiseksi, ja mikä minun mielestäni parasta, opetetaan biohakkerimentaliteettia. Keho on hakkeroitavissa liikunnalla sekä ruokavalio- ja elämäntapamuutoksilla, mutta ihmiset eivät yleensä tajua, miten helppoa se on, kunhan vain ymmärtää etsiä kaikista tehokkaimmat keinot (suurin vaikutus pienimmällä vaivalla).

  4. Listalla oli kovin vähän kotimaisia kirjoja. Mikä mahtaisi olla Suomen TOP10-lista? Löytyykö maastamme Jarin lisäksi muita herätteleviä ajattelijoita, kirjoittajia ja tekijöitä? Itse odotan kovasti esim. Ollis Leppäsen Liiketoimintasuunnitelma roskakoriin -kirjan ilmestymistä syyskuussa.

    1. Tuloksen tuplauskirja on varsin lukijaystävällinen, ja täynnä ideoita. Taivas+helvetti kirja on myös hyvä. Kaikki ei tunnusta, mutta kyllä niitä erään toisenkin Jarin kirjoja moni lukee…

      1. Taivas+helvetti on kyllä hyvä kirja, mutta en osaa sanoa onko se kauhean opettavainen. Vaikka kait sitä aina toisten mokista jotain oppii.

        Tuplaamon blogia olenkin lueskellut, tarviikin varmaan vielä kylän poikien kirjakin ostaa, jos siellä kerran on hyviä ideoita.

        1. Taivas+helvetti menee täysin viihdekirjana. En suosittele sitä missään nimessä yrittäjille, koska (minun mielestä) se antaa kuvan, että töitä pitää tehdä kuin hullu päätön kana infarktin partaalle. Ehkä just ennen kohtausta saat mammonaa.

          1. Yrittäjäsankarimyyttiä on vaikea tappaa. Ikään kuin ympäri vuorokauden paahtava marttyyripomo olisi jotenkin erityisen fiksu.

            Nuo turboraatajat eivät vain huomaa, että he ovat koukussa esimerkiksi (itse aiheutetun) kiireen tuottamaan adrenaliiniin. Ei siinä ole mitään ihailemisen aihetta.

  5. Pakko suositella MJ DeMarcon kirjaa The Millionaire Fastlane, joka auttaa rakentamaan yrittäjälle sopivan mentaliteetin ja pääsemään irti omaa henkilökohtaista kehitystä rajoittavista selityksistä.

    Amazonista löytyy.

    1. Jukka, kiitos kirjavinkistä! Tuolla se opus nyt möllöttää Kindlessä.

  6. Ferrissin kirjat on muuten alessa, 4 h työviikkoa saa alle kynpillä verkkokaupoista ja jos lähellä on ABC, jossa on kirjakauppa niin sieltäkin saa. Ostin molemmat 4 hour bodyn ja tuon työviikon. Tää vaan, jos joku miettii noita.

    Tämmöinen kirjalistaus on hyvä juttu, niin paljon kuitenkin kirjoitetaan kirjoja ja mistä sitä tietää, onko ne hyviä? Itse käytän Amazonin arvosteluja lähtökohtana.

    1. Tietysti kirjalistoihini vaikuttaa se, että opuksesta on saattanut löytyä vinkkejä ajankohtaiseen ongelmaani. Jos sama juttu ei satu vaivaamaan sinua, suositukseni saattaa tuntua hudilta.

      Mutta ehkä vielä tärkeämpi kriteerini on se, onko kirjoittaja osannut kyseenalaistaa totuttuja kaavoja. Meitä kaikkia vaivaavia luutumia ja itsestäänselvyyksiä ei ole aina ollenkaan niin helppo tunnistaa.

      Tästä syystä suomalaiset teokset nousevat niin harvoin listoilleni. Joudun usein kysymään, miksi jokin kotimainen bisneskirja on ylipäätään pitänyt rustata. Siis jos siitä ei löydy ainoatakaan poikkipuoleista tai uutta näkökulmaa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

shutterstock_52067119
Jari Parantainen

Prompteri auttaa, koska haluat katsoa silmiin

Prompteri on läpinäkyvä näyttö, jonka avulla voit pitää katseesi kamerassa. Siitä on hyötyä sekä videoneuvotteluissa että webinaareissa. Pääset eroon häiritsevästä vaikutelmasta, että vilkuilet jatkuvasti jonnekin katsojan ohitse.

TV anchor training for telling news
Jari Parantainen

Asiakkaasi kamera pimeänä? Laadi neuvotteluetiketti.

Videoneuvottelu on raivostuttava, jos joku pitää kameransa pimeänä. Miltä kasvonsa peittävä vastapuoli tuntuisi perinteisessä palaverissa? Tee asialle jotain. Lähetä neuvotteluetiketti etukäteen.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action