Ruotsalainen äänestys
Etenkin sitoutumistaan vain teeskentelevät ryhmän jäsenet ovat vaarallisia. Highsmithin malli rohkaise löytämään ratkaisut, joihin kaikki sitoutuisivat.
Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.
Etenkin sitoutumistaan vain teeskentelevät ryhmän jäsenet ovat vaarallisia. Highsmithin malli rohkaise löytämään ratkaisut, joihin kaikki sitoutuisivat.
Palvelubisnestä ei synny ilman tarjontaa. Mutta millaiset ennusmerkit kielivät, että uudelle palvelulle voisi löytyä myös todellista kysyntää?
Aikanaan tavaratalo oli mullistava uutuus, joka kuumensi tunteita. Miten voisit uudistaa oman alasi käytäntöjä vastaavalla tavalla? Maailman ensimmäinen tavaratalo oli pariisilainen Au Bon Marché (suomeksi
Mistä ihmeestä on syntynyt ajatus, että vanha työntekijä olisi arvoton? Englantilaisten liikkeiden tuloksista päätellen asia on juuri päinvastoin. Asiakkaat tyypillisesti arvelevat, että Sid Prior olisi
Joskus markkinoijan kannattaisi valita vain muutaman asiakkaan kokoinen kohderyhmä. Tulokset saattavat olla paljon merkittävämpiä kuin isolla rahalla olisi koskaan mahdollista. Markkinointikonsultti, "Mr. Marketing" Bob Prichard
Asiakas haluaa kuulla perusteluja, jotta hän voisi päättää ostoksesta. Yllättäen sillä ei ole välttämättä niin suurta merkitystä, mikä tuo perustelu on. Olin eilen illalla puhumassa
Ammattilainen ryhtyy yrittäjäksi, koska hän ajattelee sillä tavoin pääsevänsä vapaaksi. Mutta jos hän osaa hommansa, pian hän löytää itsensä pakkotyöstä. Sitä riittää vuorokauden ympäri. Miten
Asiakas ei yleensä kiitä siitä, että palvelusi toimii. Sen sijaan hän huomaa pienetkin epäonnistumiset. Niitä syntyy väistämättä. Haaskaatko siis rahaa, jos yrität hioa prosesseistasi täydellisiä?
Kysy asiakkailta mitä haluat. He vastaavat mitä haluavat. Siksi haaskaat vain aikaasi. Joudut kuitenkin aina tekemään päätöksesi puutteellisen tiedon varassa. Monet asiantuntijat ovat perfektionisteja. Siksi
Jos bisneksesi on jämähtänyt, siihen on turha etsiä syyllisiä peiliä kauempaa. Olet tuhon tiellä, jos huomaat miettiväsi, miksei jokin idea muka soveltuisi omalle alallesi. Viikon
Asiantuntija yleensä ajattelee, että hänen on ensin ratkaistava akuutti ongelma. Todellisuudessa se on vuorossa työlistalla vasta toisena. Eräs esimies kertoi kokemuksiaan siitä, miten hänen it-asiantuntijansa
Musta laatikko -periaattella toimiva palvelukonsepti antaa asiantuntijalle näkösuojan, joka luo valheellisen turvallisuuden tunteen. Hän keskittyy helposti vääriin töihin. Olen viime aikoina päässyt kurkistamaan useisiin kymmenien
Asiantuntija kuvittelee usein, että hänen täytyisi työskennellä mahdollisimman paljon asiakkaan kanssa yhdessä. Mutta juuri siksi tulokset saattavat kuitenkin vaihdella holtittomasti. Vielä muutamia vuosia sitten kuvittelin
Tietotekniikka on usein aivan turhaa. Esimerkiksi asiakaspalvelun tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa maalaisjärjen avulla, ilman ensimmäistäkään ohjelmistoa tai laitetta. Aika usein asiakkaani tuskailevat, miten vaikeaa on
Kokeneet suoramarkkinoijat tietävät, että asiakasta kannattaa käskeä. Silloin hän aika usein tottelee. Toisinaan valmennettavani valittaa, ettei hän halua joutua esitteen tai suorakirjeen laatijan simputtamaksi: "Jos