Search
Close this search box.

Pölli tästä -blogi

Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Johtaminen
Jari Parantainen

Ruotsalainen äänestys

Etenkin sitoutumistaan vain teeskentelevät ryhmän jäsenet ovat vaarallisia. Highsmithin malli rohkaise löytämään ratkaisut, joihin kaikki sitoutuisivat.

Hittituotteen tunnusmerkit
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Hittituotteistuksen ennusmerkit

Palvelubisnestä ei synny ilman tarjontaa. Mutta millaiset ennusmerkit kielivät, että uudelle palvelulle voisi löytyä myös todellista kysyntää?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Ei ostopakkoa

Aikanaan tavaratalo oli mullistava uutuus, joka kuumensi tunteita. Miten voisit uudistaa oman alasi käytäntöjä vastaavalla tavalla? Maailman ensimmäinen tavaratalo oli pariisilainen Au Bon Marché (suomeksi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Yhdeksänkymppinen supermyyjä

Mistä ihmeestä on syntynyt ajatus, että vanha työntekijä olisi arvoton? Englantilaisten liikkeiden tuloksista päätellen asia on juuri päinvastoin. Asiakkaat tyypillisesti arvelevat, että Sid Prior olisi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

Hukkamarkkinointia nolla

Joskus markkinoijan kannattaisi valita vain muutaman asiakkaan kokoinen kohderyhmä. Tulokset saattavat olla paljon merkittävämpiä kuin isolla rahalla olisi koskaan mahdollista. Markkinointikonsultti, "Mr. Marketing" Bob Prichard

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Ratkaisumyynti
Jari Parantainen

Perustele perustelun vuoksi

Asiakas haluaa kuulla perusteluja, jotta hän voisi päättää ostoksesta. Yllättäen sillä ei ole välttämättä niin suurta merkitystä, mikä tuo perustelu on. Olin eilen illalla puhumassa

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Yrittäminen
Jari Parantainen

Neljän tunnin työviikko

Ammattilainen ryhtyy yrittäjäksi, koska hän ajattelee sillä tavoin pääsevänsä vapaaksi. Mutta jos hän osaa hommansa, pian hän löytää itsensä pakkotyöstä. Sitä riittää vuorokauden ympäri. Miten

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Perusta prosenttiliike

Asiakas ei yleensä kiitä siitä, että palvelusi toimii. Sen sijaan hän huomaa pienetkin epäonnistumiset. Niitä syntyy väistämättä. Haaskaatko siis rahaa, jos yrität hioa prosesseistasi täydellisiä?

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

DMVO on tuntematon tappaja

Kysy asiakkailta mitä haluat. He vastaavat mitä haluavat. Siksi haaskaat vain aikaasi. Joudut kuitenkin aina tekemään päätöksesi puutteellisen tiedon varassa. Monet asiantuntijat ovat perfektionisteja. Siksi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asemointi
Jari Parantainen

Meidän alallamme tuo ei käy

Jos bisneksesi on jämähtänyt, siihen on turha etsiä syyllisiä peiliä kauempaa. Olet tuhon tiellä, jos huomaat miettiväsi, miksei jokin idea muka soveltuisi omalle alallesi. Viikon

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Musta laatikko, osa 3

Asiantuntija yleensä ajattelee, että hänen on ensin ratkaistava akuutti ongelma. Todellisuudessa se on vuorossa työlistalla vasta toisena. Eräs esimies kertoi kokemuksiaan siitä, miten hänen it-asiantuntijansa

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Musta laatikko, osa 2

Musta laatikko -periaattella toimiva palvelukonsepti antaa asiantuntijalle näkösuojan, joka luo valheellisen turvallisuuden tunteen. Hän keskittyy helposti vääriin töihin. Olen viime aikoina päässyt kurkistamaan useisiin kymmenien

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Musta laatikko, osa 1

Asiantuntija kuvittelee usein, että hänen täytyisi työskennellä mahdollisimman paljon asiakkaan kanssa yhdessä. Mutta juuri siksi tulokset saattavat kuitenkin vaihdella holtittomasti. Vielä muutamia vuosia sitten kuvittelin

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Tervetuloa jälleen

Tietotekniikka on usein aivan turhaa. Esimerkiksi asiakaspalvelun tavoitteet olisi mahdollista saavuttaa maalaisjärjen avulla, ilman ensimmäistäkään ohjelmistoa tai laitetta. Aika usein asiakkaani tuskailevat, miten vaikeaa on

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

Kun käsket, asiakas tottelee

Kokeneet suoramarkkinoijat tietävät, että asiakasta kannattaa käskeä. Silloin hän aika usein tottelee. Toisinaan valmennettavani valittaa, ettei hän halua joutua esitteen tai suorakirjeen laatijan simputtamaksi: "Jos