Search
Close this search box.

Pölli tästä -blogi

Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Millainen on hyvä nimi?

Hyviä nimiä on vaikea kehittää demokraattisesti, koska kaikki luulevat olevansa nimiasiantuntijoita. Lopputuloksena on usein huono nimi, jota on vaikea suojata. Millainen on sitten hyvä tuotteen,

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Johtaminen
Jari Parantainen

Pyreneiden kartta

Joskus huonokin strategia on parempi kuin ei strategiaa lainkaan. Pakkaseen ei ainakaan kannata jäädä makailemaan. Nuori unkarilainen luutnantti lähetti pienen tiedustelujoukon Alpeille. Ikävä kyllä lunta

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

Jaa yleisö reippaasti kahtia

Pelkurimarkkinointi on kaikkein kalleinta. Se on niin mitätöntä, ettei se herätä tunteita. Kuitenkin monet bisnekset menestyvät, vaikka tuote tai markkinointi suututtaa jatkuvasti osan ihmisistä. Jean-Pierre

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotekehitys
Jari Parantainen

Mikä siinä maksaa?

Ostaja hankkii järjestelmäänsä kaikki mahdolliset lisävarusteet varmuuden vuoksi. Myyjälle se tietenkin sopii, koska laskun loppusumma kasvaa. Tuloksena on niin mutkikas hässäkkä, että käyttäjät putoavat kärryiltä.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asemointi
Jari Parantainen

Palkeita projektihelvettiin

Vaikka asiakkaasi ovat tottuneet projekteihin, täytyykö sinun silti mennä myymään vielä yksi sellainen lisää? Entä jos vähentäisit ostajan taakkaa sen sijaan, että lisäät sitä? Joka

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Ratkaisumyynti
Jari Parantainen

Paljonko on pätäkkää?

Kokematon myyjä on usein liian häveliäs. Hän ei kehtaa kysyä asiakkaalta, onko tällä tarpeeksi rahaa. Se käy kalliiksi molemmille. Vuonna 1988 olin jo viittä vaille

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asemointi
Jari Parantainen

Ihminen ostaa ihmiseltä

Asiakkaasi ei ole kiinnostunut firmastasi. Sen sijaan hän haluaa palvelua tutulta ihmiseltä, johon voi luottaa. Isokin firma voi halutessaan toimia niin, että henkilökohtaisuuden tunne säilyy.

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Uusinta vai anteeksipyyntö?

Riittääkö asiakaspalvelijan anteeksipyyntö, kun asiakas reklamoi? Vai pitäisikö sen sijaan hoitaa tekemättä jäänyt työ valmiiksi? Tilanteeseen on olemassa selkeä peukalosääntö. Roskikset olivat tyhjentämättä. Pölyt olivat

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

Niukkuus tavoitteeksi

Kokenut myyjä huomaa ennen pitkää, että jos hän kieltäytyy myymästä, silloin asiakas vasta haluaakin ostaa. Niukkuus saattaa lisätä tuotteesi tai palvelusi kysyntää selvästi. Vossin pullovesi

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Markkinointi
Jari Parantainen

Viikkokausia täydellistä pimeyttä

Pelkästään suora puhe tekisi viestistäsi rajusti erottuvan. Työpaikkailmoittelu on loistava esimerkki paikoilleen jämähtäneestä markkinoinnista, josta on helppo nousta esiin. Jos kuulut Hesarin tilaajiin, tulevana sunnuntaina

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Yrittäminen
Jari Parantainen

Yritys on yrittäjän tärkein tuote

Aiotko myydä yrityksesi jonain päivänä? Siinä tapauksessa se on tuote, josta kannattaa rakentaa ostajaa kiinnostava paketti. Millainen on firma, jonka ostaja hankkii mielellään? Ehkä olet

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Asiakaspalvelu
Jari Parantainen

Kiroileva bussikuski

Ei asiakkaasi halua maksaa siitä, että hän saa sinusta vielä yhden jees-henkilön entisten lisäksi. Asiantuntijalla on oltava selkärankaa. Puhu suoraan myös ikävistä asioista. Asiantuntija on

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotekehitys
Jari Parantainen

Eineksiä vastentahtoisesti

Ihmiset vastaavat markkinatutkimuksiin mitä sattuu. Luotettavia tuloksia saat selville vain tarkkailemalla ja kokeilemalla. Tällä viikolla Helsingin Sanomat julkaisi hauskasti parin päivän välein uutiset, jotka kertovat

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Mascagnin kiduttaja

Posetiivari ymmärsi, että hyvä tarina kasvattaa palvelun arvoa. Eräänä päivänä posetiivari alkoi vinguttaa soitintaan tunnetun italialaisen säveltäjän Pietro Mascagnin (1863-1945) ikkunan alla. Eikä kadulta kiirinyt

Pölli tästä -blogi on ideavarkaan apaja
Tuotteistaminen
Jari Parantainen

Käytä TM-merkkiä heti

Mikä ero on TM- ja R-tavaramerkkisymboleilla? Miten niitä kannattaisi hyödyntää käytännössä? Jos olet keksinyt tuotteellesi tai palvelullesi nimen, ryhdy heti käyttämään sen yhteydessä Trademark-symbolia™. Siihen