Viritä asiakkaasi kanavalle
Et pysty myymään ratkaisuasi, jos et saa asiakasta ensin kuuntelemaan. Jotta saat hänen huomionsa, joudut ensin virittäytymään hänen kanssaan samalle kanavalle. Miten se tapahtuu käytännössä?
Kirjoitamme Pölli tästä -blogia jokaiselle asiantuntijalle ja insinöörille tärkeistä aiheista, kuten tuotteistaminen, hinnoittelu, ratkaisumyynti, sisältömarkkinointi, strategia ja johtaminen.
Et pysty myymään ratkaisuasi, jos et saa asiakasta ensin kuuntelemaan. Jotta saat hänen huomionsa, joudut ensin virittäytymään hänen kanssaan samalle kanavalle. Miten se tapahtuu käytännössä?
Moni asiantuntija karttaa myyjiä kuin ruttoa. Mutta kun hän saa jutella toisen asiantuntijan kanssa, suhtautuminen muuttuu täysin. Kannattaa siis miettiä kaksi kertaa, minkä tittelin käyntikorttiinsa
Asiakkaasi ei voi olla ajattelematta, että kallis on parempi kuin halpa. Mutta voiko kalliiksi ryhtyä noin vain? Joku on aina alansa hintavin. Asiakkaat pitävät usein
Sain tänään sähköpostiini työpaikkahakemuksen. Sen oli lähettänyt kauppatieteiden lisensiaatti, joka totesi heti aluksi olevansa myyntitykki. Pidän moisesta lähestymisestä! Mutta sitten pisti silmääni myyjien ja markkinoijien
Jos muutat hinnoitteluasi, siihen pitäisi tietenkin olla jokin järkevä syy. Ehkä haluat kasvattaa katettasi. Tai yrität saada ostamisesta helpompaa. Toimistohotelli epäonnistui molemmissa. Helsingin Energia lähetti
Jos pomosi kutsuu ajatteluasi mustavalkoiseksi, viesti on selvä. Olet huono ihminen. Mutta entä jos oletkin itse esimies tai markkinointi-ihminen? Silloin kaikki toivovat salaa, että olisit
Asiakkaallasi ei ole harmaata aavistusta, mitä ruisleivän tai perunoiden pitäisi maksaa. Luultavasti hänellä ei ole sen parempaa käsitystä, mikä palvelusi ”oikean” hinnan pitäisi olla. Kuluttajatutkimuskeskus
Haluaisit esitellä toimitusjohtajalle tosi hyödyllistä palvelua. Mutta hän väistää heti ja vetoaa kiireeseen. Päädyt esittämään asiasi firman kellarissa työskentelevälle Penalle. Miksei johtaja suostunut kuuntelemaan? Istun
Suomalaiset eivät arvosta myyjän työtä. Se on johtanut siihen, että myyjä-sanalle on ryhdytty keksimään kiertoilmaisuja. Heitä on keskuudessamme paljon enemmän kuin arvaatkaan. Heitä on kaikissa
Jos ostajan on vaikea erottaa tuotteita tai palveluja toisistaan, hän valitsee myyjistä osaavimman. Kannattaisiko siis panostaa asiantuntemuksesi markkinointiin? Päätä ryhtyä alasi guruksi! Asiakkaan epävarmuus estää
Palvelusi piilokustannuksia ei kannata välttämättä tuoda esiin. Muuten voi käydä niin, että kaupankäynti loppuu siihen. Tee, hunaja ja mehevä suklaakakku maksavat kahvilassa yhteensä 10 euroa.
Suuri osa yrittäjän tai johtajan ongelmista johtuu siitä, ettei hän uskalla päästää suustaan e- ja i-vokaaleja peräkkäin. Jos olet yrittäjä, tiedät hyvin, että jotkut kotimaisista
Yrittäjän kannattaa olla tosi tarkka siitä, mihin hänen tuntinsa kuluvat. Hukattu varttitunti päivässä tarkoittaa kokonaista työviikkoa vuodessa. Kun pidän kahden tunnin seminaariesityksen Helsingissä, se maksaa
Ostaja saattaa haluta asiakkaaksesi, mutta halu ei vielä yksin riitä. Tarjoa tilaajalle hyviä syitä, joilla hän voi itse perustella itselleen, miksi muita kalliimpia hintojasi kannattaisi
Vastikkeettomat alennukset ovat monin tavoin tuhoisia. Kyse ei ole vain rapautuvista katteista. Lisäksi annat itsestäsi helposti huijarin vaikutelman. Asiakkaamme osti säännöllisesti ohjelmistotyötä kahdelta yritykseltä, joista