Jari Parantainen
Jari Parantainen
Olen Suomen kokenein tuotteistaja. Koulutan & konsultoin. Aiheina tuotteistaminen ja hinnoittelu. Palkittu Pölli tästä -blogi & bisneskirjoja. [email protected] ✆ 050 5229 529
New call-to-action

Alun perin Maija oli armoitettu kotikokki. Hän loihti lietensä ääressä mahtavaa apetta. Ystävät ja sukulaiset ahmivat. Napa paukkui ja naama kiilsi.

Lopulta eräs vieraista meni möläyttämään kohtalokkaan kommenttinsa:

”Sinun pitäisi perustaa ravintola. Se olisi varma hitti!”

Seurue kannatti ajatusta (lievässä hiprakassa). M otti kohteliaisuudeksi tarkoitetun heiton puoliksi tosissaan.

Hän alkoi pyöritellä mielessään romanttisia mielikuvia siitä, miten iloiset seurueet jonottaisivat hänen söpöön ristoranteensa.

Pöytiin sopisivat kivan pirtsakat ruutuliinat. Lankkulattia saisi olla vähän sellaista rustiikkia. Valkosipuli tuoksuisi ihanasti. Kaikki ylistäisivät kokkimme taitoja.

Ikävä kyllä samasta korttelista vapautui sopiva katutason liikehuoneisto. Sellainen vapautuu aina, koska edellinen pitsanpaistaja iskee hanskat tiskiin. Mikä lie luuseri.

No, ei se tila ehkä sittenkään ollut ihan ideaali. Mutta saihan siitä itse remppaamalla tosi ihanan. Toki pieni laina tarvittiin. Mutta sitä varten pankit on keksitty.

Koitti avajaispäivä. Se nyt oli vähän sellaista sekoilua. Vasta harjoiteltiin rosesseja. Mutta pitsa oli taivaallista.

Kolme vuotta myöhemmin seuraava rempparyhmä kärräsi Maijan unelmat siniselle siirtolavalle.

Mitä ihmettä? Mitä tapahtui?

Maija päätti heti alusta saakka keskittyä vahvuuksiinsa. Bisneskirjojen mukaan sellaiset yrittäjät menestyvät.

Kaikki tylsät jutut hän päätti ulkoistaa heti alusta saakka. Tai ainakin sitten, kun ravintola tuottaisi jotain.

Muutamat tosi boooring -osastolle kuuluvat kysymykset jäivätkin vaille vastauksia – joko kokonaan tai suurimman osan ajasta:

    1. Miten firma erottuisi seuraavassa korttelissa kymmenen vuotta toimineesta kilpailijasta?
    2. Mistä löytyisi käyttöpääomaa, jos tukku ei myisi luotolla?
    3. Miten ravintolaa kannattaisi markkinoida?
    4. Kenen homma olisi rekrytoida ja kouluttaa jatkuvasti vaihtuvia työntekijöitä?
    5. Kuka hoitaisi esimiestyöt ja laatisi vuorolistat?
    6. Mistä raaka-aineet ja siivoustarvikkeet kannattaisi ostaa?
    7. Kuka huolehtisi terveystarkastajan laatimasta nakkilistasta?
    8. Miten tuotteet kannattaisi hinnoitella?
    9. Kuinka reklamaatiot pitäisi käsitellä?
    10. Mitä pitäisi tehdä karmean kalliille hävikille?
    11. Kuka pyörittäisi taloushallintoa?
    12. Miten työvälineet, kalusto ja koneet pidettäisiin kunnossa?
    13. Kuka päivittäisi ruokalistoja, työohjeita ja tuotekuvauksia?
    14. Millaiset tuotepakkaukset tarvittaisiin noutoasiakkaille?
    15. Kuka vastaa kassa- ja tietojärjestelmän ylläpidosta?

Listan täsmällinen sisältö ei ole oleellinen. Se sen sijaan on tärkeää, mitä luettelosta ei löydy.

Jumankekka: missä on herkullisesti höyryävä pitsa?!

Sepä se: ravintolassa(kin) itse tuote on vain tekninen yksityiskohta.

Arki on 95-prosenttisesti markkinointia ja johtamista. Se on byrokratiaa, jankuttamista ja ongelmien ratkomista. Se on laadunvalvontaa, tarjouksia, ostotoimintaa ja ekseleiden naputtelua.

Romanttisinta on roskisten tyhjentäminen. Tuoksut tupruavat lähinnä yrittäjän kainaloista.

Pitsanpaistajan kirous ajaa tuhansia kädettömiä leipureita yrittäjiksi joka vuosi. Mikä on sinun pitsasi?

Lataa Palvelun tuotteistaminen -käsikirja
New call-to-action

8 kommenttia

  1. Listan tehtävistä noin 2/3 hoituu franchising-yrittäjyydessä ketjun puolesta, jos yrittäjä niin haluaa. Osa taitaa olla jopa pakko ostaa ketjulta. Pääpaino lienee juuri siinä pitsan vääntämisessä. Tuotteeseen ei voi juuri vaikuttaa ja taikinaa väännetään suu mutrussa. Harva suomalainen edes lähtee pitsanpaistajaksi ilman ketjua.

    1. Osut sikäli naulan kantaan, että ilman franchising-kuviota todella pieni osa pitsanpaistajista pystyisi hommaansa.

      Mutta kirjoitukseni pitsa voi olla monenlaista muutakin. Insinöörit, lääkärit, juristit ja jopa kiinteistönvälittäjät kärsivät pitsanpaistajan kirouksesta. He kuvittelevat, että jokin ohjelmisto-osaaminen, hoitomenetelmä tai ylivoimaisen pedantti pykälänikkarointi olisi avain menestykseen.

  2. Moi Jari, jaoit taas erinomaisen yrittäjyysoppitunnin tuolla bloggauksellasi!
    Tuota numeroitua listaasi se minkä tahansa pienyrityksen arki on.
    Eikä noihin (tai vastaaviin) asioihin löydy helposti halukkaita ja kyvykkäitä hoitajia, vaikka olisi useammankin henkilön yritys kyseessä.

    1. Totta, yrittäjän menestys riippuu paljon hänen kyvystään ostaa fiksusti.

      Jopa luotettavan kirjanpitäjän löytäminen saattaa olla kova homma. Monista muista palveluista puhumattakaan.

      1. Pienyrittäjät tosiaan usein kaatuvat siihen, että eivät yksinkertaisesti osaa ostaa. He eivät tiedä asioista tarpeeksi vaatiakseen riittävän kovaa laatua. Suomessa on käsittämättömän helppoa myydä totaalista sheissea ammattiosaamisen hinnalla, varsinkin digimaailmassa. Siinä sitten ostajan aika, rahat ja maine samassa paketissa. Korjaustoimet ne vasta kalliiksi tulevatkin.

  3. Osuva kirjoitus siinäkin mielessä, että tuttavapiiristäni sattuu löytymään yksi esimerkkiisi täydellisesti sopiva henkilö.

    Ei alkanut kellot soida herralla, vaikka pitsapaikan edelliset omistajat olivat vaihtuneet mestassa tiuhaan tahtiin. ”Kyllä tästä saa kun remontoi nätiksi!”

    Pillit piti kuitenkin laittaa pussiin erikoisen nopeasti, eikä koko touhusta jäänyt kuin velka käteen.

  4. Pienenä yrittäjänä olen myös huomannut, että aloittavat yritykset eivät ymmärrä markkinoinnin tärkeyttä. Kyllä tänne ihmiset löytävät… Ja sitten tehdään itse hutaisten kotisivukoneella tai vastaavalla nettisivut miltei ilmaiseksi puhumattakaan muusta markkinoinnista. Suosittelisin ottamaan yhteyttä mainostoimistoon tai vastaavaan ennen kuin alkaa kikkailla itse. Sitä varten me ollaan olemassa 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Aiheeseen liittyvät muut kirjoitukset

tarkistuslista-M
Jari Parantainen

Anna palautetta tapahtumajärjestäjän pikaoppaasta

Tapahtumajärjestäjän pikaopas on rakennettu kuuden tarkistuslistan ympärille. Yhteensä listoista löytyy 62 tärkeää tehtävää, joista moni unohtuu alan ammattilaisiltakin. Sivuja oppaassa on 30.

Pelottaako hinnakorotus?
Jari Parantainen

Hinnankorotus hirvittää – 7 keinoa tunkata taksat taivaisiin

Hinnankorotus on psykologista peliä. Tarkoituksesi on nostaa hintoja niin, ettei se vaikuta kanta-asiakkaittesi näkökulmasta epäreilulta tai mielivaltaiselta. Kerron 7 erilaista strategiaa, joiden avulla hoidat asian fiksusti.

Palvelun tuotteistaminen -opas, Jari Parantainen

Palvelun tuotteistaminen

Pakerratko insinöörien esimiehenä?

Tämä 120-sivuinen e-kirja neuvoo vaihe vaiheelta, miten puserrat asiantuntijoittesi osaamisesta enemmän kate-euroja tuotteistamisen keinoin.

Teoksen vinkit perustuvat Suomen kokeneimman tuotteistajan käytännön kokemuksiin sadoista insinööritalojen tuotteistusprojekteista 17 vuoden aikana.

New call-to-action